Type: Nieuws

Resultaten hackathon Langdurige Toestemmingen bekend

Sinds 31 januari 2024 is versie 2.1 van het MedMij Afsprakenstelsel verplicht. Onderdeel van deze release is de functionaliteit Langdurige Toestemmingen. Om MedMij-deelnemers te ondersteunen bij het implementeren van deze functionaliteit organiseerde PROVES in opdracht van Stichting MedMij op 31 oktober 2023 een hackathon om de functionaliteit te testen. De uitkomsten van de hackathon waren aanleiding om extra testdagen in december 2023 en januari 2024 te organiseren om MedMij-deelnemers verdere ondersteuning te bieden. De eindrapportage met de resultaten en de bevindingen vanuit de hackathon voor Langdurige Toestemmingen is inmiddels opgeleverd.

Langdurige Toestemmingen

Toestemmingen werden voorheen voor de duur van 15 minuten gegeven. Hierdoor moest een PGO-gebruiker iedere keer bij het ophalen van gegevens opnieuw het inlogproces door, inclusief identificatie en authenticatie met DigiD. Met het concept ‘Langdurige Toestemmingen’ legt de PGO-gebruiker voor zes maanden de toestemming vast. Dit betekent dat een zorgaanbieder voor een langere periode gegevens mag uitwisselen naar de PGO en dat de gebruiker minder vaak hoeft in te loggen met DigiD. Als de gebruiker binnen deze zes maanden opnieuw inlogt in zijn of haar PGO, wordt de geldigheidsduur van de Langdurige Toestemming verlengd. Als de gebruiker niet binnen zes maanden inlogt, vervalt de langdurige toestemming definitief en kan de gebruiker opnieuw een nieuwe langdurige toestemming afgeven.

Hackathon Langdurige Toestemmingen

In totaal hebben tien verschillende DVA’s en DVP’s deelgenomen aan de hackathon. Gedurende de hackathon hebben de deelnemers zes verschillende testscenario’s doorlopen om de nieuwe functionaliteit te implementeren en te beproeven. Uiteindelijk zijn er dankzij de hackathon 11 unieke bevindingen geconstateerd.

Vervolgstappen

  • Om MedMij-deelnemers verder te ondersteunen bij de implementatie en voorbereiding organiseerde PROVES in opdracht van MedMij in december 2023 en januari 2024 extra testdagen.
  • Team Ontwikkeling binnen MedMij heeft de gevonden issues opgelost waarmee de functionaliteit Langdurige Toestemmingen vanaf 31 januari 2024 verplicht werd.

Download Eindrapportage Hackathon langdurige toestemming.

Eindrapportage PoC ‘Vaccinatiegegevens uitwisselen’ gepubliceerd

Op 1 februari 2023 is de eindrapportage van de Proof of Concept (PoC) ‘Vaccinatiegegevens uitwisselen’ vanuit PROVES opgeleverd aan Stichting MedMij.

Ontwikkeling nieuwe gegevensdienst vaccinatiegegevens

Verschillende zorgaanbieders dienen vaccinaties toe, met als gevolg dat vaccinatiegegevens op meerdere plekken worden bijgehouden. Nictiz ontwikkelde in opdracht van MedMij een gegevensdienst voor de ontsluiting van vaccinatiegegevens vanuit een (zorg)aanbieder naar de PGO. PROVES heeft deze gegevensdienst vervolgens beproefd in een PoC in opdracht van MedMij.

Verzamelen vaccinatiegegevens uit verschillende bronnen

De nieuwe gegevensdienst ‘Vaccinatiegegevens’ biedt de mogelijkheid om vaccinatiegegevens uit verschillende bronnen te verzamelen. Naast de bestaande zorgaanbieders is nu ook plaats voor een nieuwe categorie: Aanbieders zonder Behandelrelatie (AzB). In de Proof of Concept ( PoC) vervult het RIVM de rol van AzB.

Uitgangspunt verzamelen vaccinatiegegevens

Het uitgangspunt van de PoC is dat het technisch mogelijk moet zijn om dezelfde vaccinatiegegevens bij meerdere aanbieders te verzamelen.  Ook heeft PROVES gekeken naar de user experience (UX). Hiervoor zijn met leveranciers en PGO-gebruikers zogenaamde modelschermen opgesteld en geëvalueerd. De PoC biedt met deze schermen en de opgehaalde reacties van PGO-leveranciers enkele tips om vaccinatiegegevens logisch en gebruiksvriendelijk weer te geven.

Downloads eindrapportage PoC

Website van VZVZ:

 

Succesvolle test op aanvullende ketenmonitoring en -logging

PROVES organiseerde, in opdracht van Stichting MedMij, op 15 september 2023 een hackathon op het thema ‘Ketenmonitoring en logging’. Aanvullende ketenmonitoring en -logging zijn belangrijke onderdelen van release 2.0 van het MedMij Afsprakenstelsel. Hiermee wil MedMij de betrouwbaarheid van de gegevensuitwisseling verhogen. Tijdens de hackathon testten DVP- en DVA-leveranciers de gehele keten en de wijze waarop uitwisselingen worden gelogd. Aan het einde van de dag waren alle deelnemers erin geslaagd logberichten te sturen naar het logcomponent van MedMij Beheer en vervolgens een bevestiging ontvingen. Een mooi resultaat.

Vanaf de verplichtstelling 28 november van release 2.0 van het MedMij Afsprakenstelsel moeten alle deelnemers aanvullende logging van uitwisselingen aanleveren. Het gaat hier niet om patiëntgegevens maar puur om anonieme metadata van de uitwisseling zelf. Het uniformeren, verzamelen en loggen van verstoringen op één centrale locatie binnen MedMij is nodig om zo problemen in de uitwisseling sneller te identificeren en op te lossen.

Pilotfase

Tijdens de hackathon waren er zes MedMij-deelnemers aanwezig en wel Carepoint, Curavista, Digi.me, HINQ en Zodos. Afgevaardigden van Itzos liepen rond om vragen van deelnemers over het benodigde koppelvlak te beantwoorden. Ter voorbereiding op de testdag konden alle deelnemers al tijdens de pilotfase hun input aanleveren op technische specificaties van de berichten en het koppelvlak. Dit leidde tot enkele wijzigingen in de specificaties.

Bevindingen

Op de dag van de hackathon zelf kwamen ook enkele issues naar voren. Zo vonden deelnemers typfouten in de technische specificaties en bleek op enkele punten het taalgebruik inconsequent. In de huidige specificaties op ‘Ketenmonitoring en -logging’ in het MedMij Afsprakenstelsel wordt Nederlands en Engels door elkaar gebruikt. Deze bevindingen en benodigde aanpassingen worden door het beheerteam van MedMij de komende periode verwerkt en verduidelijkt waar nodig. Ondertussen gaan de MedMij-deelnemers verder met het inbouwen en testen van de technische specificaties.

Conclusie

Ondanks de issues was de overall conclusie van de deelnemers dat het monitoren en loggen goed ging. De samenwerking verliep soepel en er zijn belangrijke stappen gezet in de doorontwikkeling van gegevensuitwisseling en het MedMij Afsprakenstelsel. Zo zei een van de deelnemers: “Normaal duurt dit testen drie à vier dagen, nu hebben we het binnen 5 minuten geregeld.”

Note: Met de pilot en hackathon ondersteunt PROVES in opdracht van Stichting MedMij MedMij-deelnemers in het beproeven van ketenmonitoring en logging in een testomgeving voordat release 2.0 live gaat op 28 november 2023.

Onderzoek naar Workflow binnen MedMij afgerond

In de zorg worden handelingen tussen de zorgverlener en de patiënt vaak in een bepaalde volgordelijkheid uitgevoerd. Zo gaan er acties over en weer tussen betrokkenen. Stichting MedMij ontwikkelde het concept Workflow om deze volgordelijkheid van handelingen te kunnen ondersteunen met behulp van een PGO. De PGO kan ingezet worden bij het uitvoeren van taken door de patiënt. MedMij gaf PROVES de opdracht om aan de hand van een Proof of Concept (PoC) de technische en functionele specificaties voor het concept Workflow verder uit te werken, te realiseren en te beproeven. We kunnen concluderen dat deze beproeving succesvol was.

Hoe werkt het concept Workflow?

Het concept Workflow maakt taak- en/of berichtenverkeer tussen de PGO-gebruiker en zorgaanbieder mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van zelfmetingen. De zorgaanbieder vraagt de PGO-gebruiker om bepaalde zelfmetingen in te vullen en vervolgens te delen met de zorgaanbieder. De PGO-gebruiker krijgt een notificatie van de taak, verzamelt deze taak in de PGO, vult de zelfmetingen in en stuurt deze vervolgens terug naar de zorgaanbieder. De zorgaanbieder ontvangt een melding dat de PGO-gebruiker de zelfmetingen heeft gedeeld en kan de resultaten hiervan inzien.

Opzet onderzoek

PROVES voerde de PoC Workflow in samenwerking met Stichting MedMij, ChipSoft en Zodos uit met als doel het concept Workflow technisch en functioneel te beproeven. In de eerste fase van de PoC gaven de deelnemers input op de technische specificaties van het concept Workflow. Ook werd er, in samenwerking met een UX-expert, input opgehaald voor de functionele specificaties. Tijdens een UX-traject zijn voorbeeldschermen ontwikkeld waarop feedback werd opgehaald bij PGO-gebruikers.

De technische beproeving toonde aan dat het mogelijk is dat een zorgaanbieder een taak klaarzet voor een PGO-gebruiker, namelijk het invullen van een vragenlijst. De PGO-gebruiker kan vervolgens deze taak verzamelen bij de zorgaanbieder en wordt zo automatisch naar de aanbiedermodule geleid om de vragenlijst te beantwoorden in het portaal. Nadat de PGO-gebruiker de vragenlijst heeft ingevuld in het portaal, kan de PGO-gebruiker de resultaten van de vragenlijst inzien in de PGO. Middels deze beproeving is zowel de werking van workflow in combinatie met aanbiedermodules aangetoond, als de werking van alleen workflow (middels het inzien van een ingevulde vragenlijst in PGO).

De beproeving van de concepten Aanbiedermodules en Workflow is te zien in deze demonstratievideo.

Belangrijkste bevindingen

De PoC leidde tot verdere uitwerking van de functionele en technische specificaties en 18 bevindingen met aanbevelingen. De voornaamste bevindingen zijn:

  • De regie ligt altijd bij de PGO-gebruiker, dus alleen op initiatief van de PGO-gebruiker kan een abonnement worden afgesloten. Deelnemers geven aan dat zolang een abonnement nog niet is afgesloten, de workflowtaken nog niet naar de DVP kunnen worden gestuurd.
  • Langdurige Toestemming moet toestemming voor het uitwisselen van workflowtaken omvatten. Ten tijde van de PoC was nog niet duidelijk welke toestemming Langdurige Toestemming exact zou omvatten. Daarom hebben PoC-deelnemers expliciet aangegeven dat ze ook langdurige toestemming willen geven voor het uitwisselen van workflowtaken.
  • De DVP kan een workflow aanbieden aan de PGO-gebruiker, maar niet alle gegevensdiensten ondersteunen nog die workflow. Een zorgverlener kan bijvoorbeeld een workflow voor zelfmetingen klaarzetten. De workflow kan worden verzameld, maar als de PGO de gegevensdienst Delen Zelfmetingen niet ondersteunt, kan de taak niet worden afgemaakt.

PROVES heeft alle bevindingen opgeleverd aan MedMij en het ontwikkelteam van het MedMij Afsprakenstelsel.

Vervolgstappen

Omdat de bevindingen en aanbevelingen gebaseerd zijn op een beproeving met een klein aantal leveranciers, is het gewenst om deze bevindingen breder te delen en opnieuw, zodra noodzakelijke bevindingen zijn opgelost, te beproeven. Pas hierna kunnen we daadwerkelijk het concept Workflow releasen. De opgedane bevindingen worden meegenomen in de ontwikkelwerkzaamheden, naar verwachting zal deze eerste release later in 2024 volgen.

Download hier de volledige rapportage met alle uitkomsten.

MedMij bij huisartsen

Ook in de wachtkamers van huisartsen vind je MedMij nu. Drie maanden lang kun je in een groot aantal praktijken van huisartsen een korte video over het MedMij-label tegenkomen. Ook is het mogelijk om via het portaal van de PGO-alliantie/Patiëntenfederatie Nederland (bestellen.pgo.nl) een sticker en een leaflet met uitleg over MedMij te bestellen.

Dit najaar herhalen we de actie en ondersteunen we deze online. Denk hierbij aan video-advertenties op Facebook, Instagram en YouTube, en banners op sites als gezondheidsplein.nl. Doel is het MedMij-label meer bekendheid te geven onder zorggebruikers (en zorgverleners). Zodat zij het MedMij-label herkennen en weten dat het staat voor een veilige online uitwisseling van medische gegevens in PGO’s.

Neem een kijkje op de speciale landingspagina medmij.nl/veilig.

Succesvolle eerste VIPPtathon binnen Langdurige Zorg

Op 27 januari 2023 vond VIPPFriday plaats, de eerste VIPPtathon van VIPP InZicht. Er waren 21 zorgorganisaties en leveranciers om de gegevensuitwisseling te testen binnen de Basisgegevens Langdurige Zorg (BgLZ). Uit de test kwamen 72 issues naar voren, waarvan vijf met hoge prioriteit opgelost moeten worden. Dit had vooral te maken met het niet juist tonen of versturen van medische gegevens. De komende tijd werken zorgorganisaties, leveranciers, VIPP InZicht, VZVZ, Nictiz en MedMij samen aan het oplossen van de issues.

Er deden twee dienstverlener aanbieders (DVA’s), vier bronsystemen en drie PGO-leveranciers mee. Binnen de realtime uitwisseling van gegevens (de Basisgegevens Langdurige Zorg) tussen zorgorganisaties en persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) konden fouten in de uitwisseling direct worden opgespoord en genoteerd.

Gevonden issues VIPPtathon

Het grootste deel van de 72 gevonden issues gaat over het niet tonen of versturen van gegevens. Ze zijn te herleiden naar drie onderdelen: contactpersonen, zorgomgeving en zorgteam. Contactpersonen worden niet of onvolledig getoond of juist onbedoeld wel getoond. Hetzelfde geldt binnen het zorgplan: de informatie die wordt gedeeld is niet altijd volledig of bevat tegenstrijdigheden. Binnen het zorgteam worden de aan de cliënt gekoppelde zorgverleners en externe partijen niet altijd correct getoond.

Oplossen en doorontwikkelen

Inmiddels zijn 23 van de gevonden issues aangepakt. Een team van specialisten is bezig om de overige 49 fouten te doorgronden en op te lossen. Daarnaast gaan VIPP InZicht en Stichting MedMij kijken naar de gebruiksvriendelijkheid van PGO’s en het uitlezen van de Basisgegevensset Langdurige Zorg (BgLZ). En naar meerdere bronsystemen die gegevens aanleveren binnen de gegevensdienst Basisgegevens Langdurige Zorg (BgLZ). Verder ook naar de vragen vanuit deelnemende organisaties over de hoeveelheid aan (privacygevoelige) informatie in de PGO.

Arjo Rozeboom, adviseur bij InZicht: “VIPPFriday was een geslaagde dag. We hebben veel opgehaald en het vertrouwen in het werken met PGO’s is enorm gegroeid. Door nu gericht te kunnen werken aan geconstateerde problemen, komt de uitwisseling van gegevens aan cliënten in de langdurige zorg echt dichterbij. Dat is waarvoor we het allemaal doen.”

Marc van Dijk, directeur Stichting MedMij: “Ons doel is dat alle Nederlanders die dat willen betrouwbaar hun eigen dossier kunnen ophalen en verzamelen in een persoonlijke gezondheidsomgeving. Door VIPPFriday is het vertrouwen fors toegenomen dat dit straks ook binnen de Langdurige Zorg mogelijk wordt.”

Vervolg

Omdat VIPPFriday erg leerzaam was en de deelnemers een unieke gelegenheid bood om te kunnen testen, gaat VIPP InZicht wellicht in de toekomst nog een VIPPFriday organiseren. Zodra hier meer over bekend is, delen wij dit.

Meer informatie over VIPP op VIPPprogramma.

Onderzoek naar Aanbiedermodules binnen MedMij afgerond

Door zorgaanbieders worden vele vormen van eHealth-applicaties via portalen aangeboden aan de patiënt, vaak onder verantwoordelijkheid van de zorgaanbieder en als onderdeel van het zorgproces. Naadloze toegang tot deze functionaliteiten vanuit de PGO kan de cockpitfunctie die we voor ogen hebben met de PGO, verstevigen. Om de koppeling tussen eHealth-applicaties en de PGO te realiseren, ontwierp Stichting MedMij de functionaliteit Aanbiedersmodules. Aan de hand van een Proof of Concept (PoC) heeft PROVES, in opdracht van Stichting MedMij, de afgelopen maanden de technische specificaties voor deze functie uitgewerkt en beproefd. De beproeving was succesvol en de koppeling met eHealth-modules in de PGO is mogelijk.

Hoe werken Aanbiedermodules?

Aanbiedermodules maken het mogelijk om een portaal of module van de (zorg)aanbieder op te starten vanuit de PGO. De zorgaanbieder stelt een aanbod van modules beschikbaar voor (specifieke) PGO-gebruikers zoals bijvoorbeeld een vragenlijst. De PGO haalt dit aanbod voor de PGO-gebruiker op en de PGO-gebruiker start met één druk op de knop een module. Dit gebeurt naadloos: de PGO-gebruiker hoeft niet opnieuw in te loggen met DigiD (door een uitbreiding van Langdurige Toestemming). Nadat de PGO-gebruiker handelingen heeft uitgevoerd in de module, wordt deze naar de PGO gestuurd. De resultaten van de module, zoals een ingevulde vragenlijst, worden vervolgens ook verzameld als PDF/A bij de desbetreffende zorgaanbieder.

Wat is er beproefd?

De beproeving van de functionaliteit Aanbiedermodules toont aan dat het mogelijk is om vanuit de PGO toegang te krijgen tot het portaal van, in het geval van de PoC, een huisartseninformatiesysteem. De PGO-gebruiker kan via de PGO een handeling uitvoeren in het huisartsinformatiesysteem. De handelingen in de PoC betroffen het inplannen van een afspraak en het aanvragen van herhaalmedicatie.

Ook is de combinatie tussen Aanbiedermodules en Workflow succesvol beproefd. Het concept Workflow stelt een zorgverlener in staat om een taak voor een PGO-gebruiker klaar te zetten (1). In de PoC is beproefd dat een zorgaanbieder een taak heeft klaargezet voor de PGO-gebruiker, namelijk het invullen van een vragenlijst. De PGO-gebruiker haalt de taak op bij de zorgaanbieder en wordt met deze taak automatisch naar de aanbiedermodule geleid om deze vragenlijst te beantwoorden in het portaal. De PGO-gebruiker vult de vragenlijst in en keert vervolgens terug naar de PGO.

Deze beide beproefde toepassingen (met en zonder Workflow) zijn te zien in deze demonstratievideo. Aan de PoC deden vier deelnemers mee: UwZorgOnline (moduledienst), Carepoint Nederland (DVP), Zodos (DVP) en ChipSoft (DVA/XIS/moduledienst).

Belangrijkste bevindingen

De PoC leidde tot 24 bevindingen met aanbevelingen en een verdere uitwerking van de technische specificaties. De belangrijkste ontwerpkeuzes van de functionaliteit Aanbiedermodules omvatten:

  • Voorstellen voor aanpassingen en uitbreidingen van de MedMij-lijsten en het gebruik van dynamische adresgegevens om te communiceren tussen MedMij-deelnemers;
  • Een methodiek om een Single Sign-on (SSO) beleving te creëren voor het gebruik van Aanbiedermodules. Hierbij is gekeken naar methoden die worden gebruikt in Koppeltaal en OpenID Connect.

De voornaamste bevindingen van het onderzoek zijn:

  • Voor de gebruiksvriendelijkheid, en het creëren van een SSO-beleving, moet Langdurige Toestemming:
    • De functionaliteit Aanbiedermodules ondersteunen;
    • Ervoor zorgen dat PGO-gebruikers altijd genotificeerd mogen worden over Aanbiedermodules;
    • Technisch uitgebreid worden om een module veilig(er) te kunnen starten (met o.a. een id_token).
  • Voor een compleet, kloppend en actueel moduleaanbod is het belangrijk dat:
    • Duidelijk vastgelegd wordt wie verantwoordelijk is voor het bijeenbrengen van het moduleaanbod, aangezien diverse modules door één Aanbieder kunnen worden gebruikt.
    • Er wordt nagedacht over hoe een PGO-gebruiker een gebruikersspecifiek aanbod van modulediensten vanuit de Aanbieder kan ontvangen.

Alle bevindingen zijn opgeleverd aan Stichting MedMij.

Vervolgstappen

Gedurende de PoC zijn veel van de bevindingen overgenomen door de ontwikkelaars van het MedMij Afsprakenstelsel. Naar verwachting zal later in 2024 (de eerste versie van) de functionaliteit Aanbiedermodules gepubliceerd worden in het MedMij Afsprakenstelsel. PoC-deelnemers geven wel aan dat na het oplossen van noodzakelijke bevindingen verdere beproeving gewenst is.

Download hier de rapportage met alle uitkomsten. met alle uitkomsten.

(1) Workflow maakt het ook mogelijk om als PGO-gebruiker een taak te maken voor een zorgverlener.