Type: Nieuws
205.000 keer medische gegevens succesvol via MedMij opgehaald in PGO
Steeds meer mensen verzamelen medische gegevens in een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Het PGO-gebruik neemt geleidelijk toe, waarbij de piek in 2022 lag op het vierde kwartaal.
Hoeveel PGO-gebruikers eind 2022?
Inmiddels zijn er 87.846 PGO-gebruikers en zijn in 2022 bijna 205.000 keer medische gegevens succesvol via de MedMij-verbinding opgehaald in een PGO.
Actief uitwisselen via MedMij-deelnemers
13 van de 24 PGO-leveranciers die als DVP (dienstverlener persoon) het MedMij-label hebben, wisselen actief gezondheidsgegevens uit. Aan de kant van zorgaanbieder zijn er 17 DVA-leveranciers die ervoor zorgen dat 5.403 zorgaanbieders gezondheidsgegevens kunnen uitwisselen richting een PGO.
Aantallen geregistreerde zorgverleners
5.403 zorgaanbieders in Nederland staan met het MedMij-label op de zorgaanbiederslijst. Het is inmiddels bij 97% van de huisartsen mogelijk om gegevens op te halen in een PGO. Zoals een kopie van een deel van jouw medisch dossier, het advies van je huisarts en documenten. In het vierde kwartaal van 2022 zijn huisartsgegevens 70.071 keer succesvol verzameld in een PGO. Documenten werden maar liefst 19.042 keer opgehaald.
Ook steeds meer andere sectoren sluiten zich aan bij MedMij en maken digitale gegevensuitwisseling richting een PGO mogelijk. Het is bij 51 ggz-instellingen, met meerdere vestigingen, mogelijk een kopie van een deel van het medisch dossier op te halen. Dit gebeurde in 2022 733 keer.
Een kopie ophalen van een deel van een medisch dossier kan inmiddels bij 70% van de 198 Nederlandse ziekenhuizen en zelfstandig klinieken (zoals oogziekenhuizen en revalidatie-instellingen). In 2022 waren er 21.718 succesvolle uitwisselingen binnen de gegevensdienst ‘Verzamelen Basisgegevens Zorg’.
Op stapel voor 2023
In het voorjaar van 2023 wordt het mogelijk om covid-vaccinatiegegevens op te halen bij het RIVM. Later in het jaar zullen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) en de reizigersvaccinaties volgen. Voor 2023 staat ook het grootschalig ophalen van een deel van het medisch dossier in de Langdurige Zorg en Geboortezorg op de planning. Beide worden op dit moment regionaal getest.
Kijk voor de laatste kwartaalrapportage op deze pagina: Kwartaalrapportage 4e kwartaal 2022.
Axians behaalt MedMij-label voor de rol van DVA
Axians heeft als DVA (dienstverlener aanbieder) het MedMij-label behaald. Hierdoor komen in potentie nog meer gezondheidsgegevens beschikbaar voor patiënten die een PGO gebruiken.
De DVA is een rol in het MedMij Afsprakenstelsel. Om gegevensuitwisseling op de MedMij-manier tot stand te brengen moeten PGO’s (persoonlijke gezondheidsomgevingen) het MedMij-label halen én ook de zorgaanbieders moeten hun ICT-systemen (laten) aansluiten op MedMij. Dit moet de zorgaanbieder doen via een DVA.
Een Dienstverlener in het (zorg)aanbiedersdomein (DVA) is een ICT-leverancier van een zorgaanbieder met het MedMij-label binnen het MedMij Afsprakenstelsel. De zorgaanbieder slaat gezondheidsgegevens op in zijn bronsysteem. De DVA zorgt voor uitwisseling van deze gegevens met de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) van een persoon. Andersom kan een DVA ook gegevens vanuit een PGO ontvangen.
Axians omschrijft zichzelf als veelzijdig specialist in digitale transformatie. Digitalisering van de zorg leidt volgens Axians tot betere en meer plezierige zorg voor patiënt en zorgverlener. Digitale informatie – en gegevensuitwisseling is hier een onderdeel van en Axians helpt zorgorganisaties dit te realiseren.Zij kwalificeerden zich voor de gegevensdienst 61. Basisgegevens Langdurige Zorg.
Een overzicht van alle DVA’s met MedMij-label vind je op de pagina MedMij-deelnemers.
Verplicht testbeleid voor MedMij-deelnemers in voorjaarsrelease
De voorjaarsrelease van het MedMij Afsprakenstelsel staat dit jaar in het teken van het op orde krijgen van beheer- en kwaliteitssystemen. Denk hierbij aan het verbeteren van het kwalificatieproces, het zetten van verdere stappen op het gebied van logging om de betrouwbaarheid van de uitwisselingen te verhogen en een verplicht testbeleid voor deelnemers.
Verplicht testen is een belangrijk onderdeel van release 2.2 van het MedMij Afsprakenstelsel. Dit betekent dat MedMij-deelnemers bij kwalificatie en acceptatie maar ook bij nieuwe releases en wijzigingen van het MedMij Afsprakenstelsel verplicht worden om via een test-PGO of een test-DVA te laten zien dat ze voldoen aan de richtlijnen. Pas als de uitkomsten van de testen positief zijn, wordt een kandidaat-deelnemer geaccepteerd, kunnen MedMij-deelnemers zich voor een gegevensdienst kwalificeren en kunnen deelnemers laten zien dat ze voldoen aan de verplichte versie van het afsprakenstelsel.
Versie 2.2 MedMij Afsprakenstelsel
Stichting MedMij heeft alle processen op het nieuwe testbeleid inmiddels ingericht. De nieuwe teksten voor het afsprakenstelsel zijn klaar en worden vandaag gereleaset in versie 2.2 van het MedMij Afsprakenstelsel. De bijbehorende teststraat aan de DVA-kant staat inmiddels en wordt al gebruikt. Vanaf najaar 2023, het moment van oplevering, zijn er 1.800 bevragingen op de test-DVA gedaan door 346 unieke gebruikers. Deze bevragingen zijn gedaan door leveranciers van PGO’s die onze DVA bevragen en data ophalen om die vervolgens te tonen in de eigen PGO.
Gegevensdiensten testen
Op dit moment kunnen deelnemers onder andere testen of het ophalen van de gegevensdiensten BgZ en Pdf/a goed werkt en ook de test-PGO is inmiddels opgetuigd. Met de test-PGO kunnen DVA’s checken of de medische gegevens van hun aangesloten zorgaanbieders goed in de test-PGO komen. Via een dashboard worden alle testen 24/7 gemeten en inzichtelijk.
Testplatform
Elke (kandidaat-)deelnemer of zorgaanbieder kan zich aanmelden op het testplatform en een account aanmaken. Bij een nieuwe aanmelding geeft MedMij de deelnemer toegang tot de test-PGO en de test-DVA zodat alle deelnemers, zowel aan de kant van de zorgaanbieder als aan de kant van de PGO, kunnen testen.
Nabije toekomst
Op korte termijn worden de mogelijkheden van de teststraat uitgebreid met de gegevensdiensten Huisartsgegevens, Zelfmetingen, eAfspraak, BgLZ, BGGZ, en AllergieIntolerantie (alle op basis van de usecase ‘verzamelen’). Ook zal MedMij de usecase ‘delen’ en de extensie ‘vertegenwoordigen/machtigen’ beschikbaar stellen. Tot slot kunnen deelnemers straks testen op de nieuwe gegevensdienst Mondzorg en kunnen deelnemers binnen de testomgeving verschillende testscenario’s doorlopen ter voorbereiding op kwalificatie en acceptatie.
Najaar 2024
De bestaande kwalificatie en acceptatie zal stapsgewijs worden overgezet naar de geautomatiseerde teststraat voor de onderdelen die daarvoor geschikt zijn. Aangezien het een minor release is zal versie 2.2 van het MedMij Afsprakenstelsel, en daarmee ook de teststraat, direct verplicht worden gesteld.
Klik hier door naar het MedMij Afsprakenstelsel.
Livegang bij DermaZuid: BgZ en Documenten succesvol opgehaald in PGO’s
De gecontroleerde livegang (GLG) bij DermaZuid – een zelfstandige kliniek in Maastricht waar huidaandoeningen behandeld worden – is succesvol afgerond. DermaZuid is een van de eerste zorginstellingen in Nederland die de Basisgegevensset Zorg (BgZ) en Documenten uitwisselt conform MedMij.
De BgZ is een set met relevante gegevens zoals medicatiegegevens, labuitslagen, allergieën en vaccinaties. Daarnaast konden patiënten ook de brieven van de zorginstelling digitaal nog eens teruglezen via de gegevensdienst Documenten. Gebruikers konden al deze gegevens bekijken in een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Bij de livegang waren drie PGO’s betrokken: Drimpy, Digeketen en Zodos, waarbij Drimpy tevens de rol van DVZA (dienstverlener zorgaanbieder) vervulde.
Gebruikerservaringen op een rij
In een GLG worden echte gezondheidsgegevens tussen zorgverleners en de PGO van een geselecteerde groep patiënten uitgewisseld op de MedMij-manier. MedMij werkt hierbij samen met PROVES, een programma dat de werking van MedMij in de praktijk toetst. Inmiddels is de gecontroleerde livegang afgelopen en zijn de belangrijkste gebruikerservaringen op een rij gezet:
- Enthousiasme over PGO’s bij zorgverleners is voor patiënten een belangrijke reden om een PGO te gebruiken. De meeste aanmeldingen volgden uit een persoonlijke uitnodiging van een betrokken, enthousiaste zorgverlener. Dit kan de specialist zijn, maar denk ook aan de baliemedewerker of POH’er.
- Er is behoefte aan heldere en voldoende informatie over wat een PGO is, wat je ermee kunt en wat MedMij inhoudt. Dit schept vertrouwen bij de patiënt.
- Digitale vaardigheid van patiënt een belangrijk aandachtspunt. 81 patiënten gaven aan interesse te hebben om deel te nemen. Toch heeft uiteindelijk minder dan de helft daadwerkelijk een PGO-account aangemaakt. Redenen om geen PGO-account aan te maken waren onder andere: een ingewikkelde procedure van registreren en inloggen bij de PGO én het gebruik van DigiD bij het ophalen van gegevens.
- Meer gegevens leidt tot meer gebruik van PGO’s. Patiënten die meededen aan de GLG gaven aan dat zij vaker een PGO zouden gebruiken, wanneer er meer gegevens beschikbaar komen.
Alle ervaringen en bevindingen teruglezen van de gecontroleerde livegang bij DermaZuid?
Download dan hieronder de eindrapportage:
Eindrapportage PROVES-MedMij-GLG DermaZuid
Resultaten Proof of Concept BgZ-wijzigingsverzoek
Patiënten van ziekenhuizen en zelfstandige klinieken kunnen op dit moment de Basisgegevensset Zorg (BgZ) verzamelen in een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) met behulp van de gegevensdienst Verzamelen BgZ. Het is nog niet mogelijk een verzoek tot wijziging van deze gegevens te versturen vanuit een PGO. De subsidieregeling VIPP 5 bevat een module om dit te veranderen. Nictiz ontwierp hiervoor een nieuwe informatiestandaard; de gegevensdienst BgZ-wijzigingsverzoek. Hiermee kan de PGO-gebruiker met behulp van een vrijetekstbericht een wijzigingsverzoek (van BgZ-gegevens) indienen bij de zorgaanbieder. Stichting MedMij gaf PROVES opdracht de nieuwe gegevensdienst BgZ-wijzigingsverzoek te beproeven via een Proof of Concept (PoC).
PoC BgZ-wijzigingsverzoek – doelstellingen en uitdagingen
De PoC had als doel de gegevensdienst BgZ Wijzigingsverzoek technisch te realiseren en te beproeven. Daarnaast beoogde Stichting MedMij met de PoC bij te dragen aan de doorontwikkeling van de gegevensdienst. Hiervoor verzamelde PROVES de bevindingen en deed aanbevelingen over de aansluiting van de gegevensdienst op de werkprocessen van de zorgaanbieder. Bovendien werd in samenwerking met PGO-leveranciers en PGO-gebruikers nagedacht over een gebruiksvriendelijke user experience (UX). Een samenvatting van de UX-aanbevelingen voor PGO-leveranciers staan in onderstaande informatiekaart en zijn uitgebreider terug te lezen in de rapportage.
Download de Informatiekaart PoC BgZ-wijzigingsverzoek
Download de Eindrapportage PoC BgZ-wijzigingsverzoek
In deze PoC vormden de vele praktische vraagstukken over de toepassing van de gegevensdienst een uitdaging. Denk hierbij:
- Is het wijzigingsverzoek te structureren (i.p.v. vrije tekst)?
- Hoe kan de zorgaanbieder tijdig en correct alle wijzigingsverzoeken verwerken, en
- Welke interactiemogelijkheden tussen patiënt en zorgaanbieder over het ingediende wijzigingsverzoek zijn haalbaar en wenselijk?
Voor deze gegevensdienst werd voor het eerst FHIR-versie R4 gebruikt, dit vereiste van de deelnemende PGO-leveranciers extra aandacht.
Aanpak
De PoC bestond uit een aantal hoofdactiviteiten:
- Een theoretische verdieping op de gegevensdienst, praktische vraagstukken en aansluiting op werkprocessen bij de zorgaanbieder. Hieruit kwamen een aantal kleine aanpassingen voort aan de informatiestandaard. PROVES verzamelde de bevindingen en deed aanbevelingen die als input dienen voor de doorontwikkeling.
- Het UX-traject, waarvoor PGO-leveranciers samen met een UX-expert mock-up user interfaces opstelden, werd gereviewd door de PGO-leveranciers en geëvalueerd door PGO-gebruikers. Een samenvatting van de resultaten staat in de informatiekaart.
- Een eindtest; tijdens een gezamenlijke testdag testten we de uitwisseling van het wijzigingsverzoek. Samen met de PGO-leveranciers werden, op basis van diverse evaluatiecriteria, de bevindingen verzameld en verwerkt in de rapportage.
Belangrijkste bevindingen
In totaal werden 17 bevindingen vastgelegd, de belangrijkste zijn:
- Er is duidelijkheid nodig over welke juridische risico’s verbonden zijn aan het wijzigingsverzoek als gevolg van de huidige werking, interactiemogelijkheden en gebruikersverwachtingen.
- PGO-gebruikers hebben meer duidelijkheid nodig over de workflow en wat zij daarvan mogen verwachten.
- Voor PGO-leveranciers is de business case om de gegevensdienst in de te bouwen te mager/ontbreekt op dit moment. Veel grote XIS-leveranciers (van buiten de PoC) zullen de gegevensdienst niet inbouwen en het gebruik van de gegevensdienst zal naar verwachting beperkt zijn.
- De PGO-gebruiker is volledig vrij om het wijzigingsverzoek te gebruiken voor ieder(e) willekeurig doeleinde, verzoek of melding. Dit kan leiden tot moeilijk te verwerken wijzigingsverzoeken voor de zorgaanbieder. Dit vraagt om structuur in het wijzigingsverzoek.
Resultaten hackathon Langdurige Toestemmingen bekend
Sinds 31 januari 2024 is versie 2.1 van het MedMij AfsprakenstelselMedMij Afsprakenstelsel verplicht. Onderdeel van deze release is de functionaliteit Langdurige Toestemmingen. Om MedMij-deelnemers te ondersteunen bij het implementeren van deze functionaliteit organiseerde PROVES in opdracht van Stichting MedMij op 31 oktober 2023 een hackathon om de functionaliteit te testen. De uitkomsten van de hackathon waren aanleiding om extra testdagen in december 2023 en januari 2024 te organiseren om MedMij-deelnemers verdere ondersteuning te bieden. De eindrapportage met de resultaten en de bevindingen vanuit de hackathon voor Langdurige Toestemmingen is inmiddels opgeleverd.
Langdurige Toestemmingen
Toestemmingen werden voorheen voor de duur van 15 minuten gegeven. Hierdoor moest een PGO-gebruiker iedere keer bij het ophalen van gegevens opnieuw het inlogproces door, inclusief identificatie en authenticatie met DigiD. Met het concept ‘Langdurige Toestemmingen’ legt de PGO-gebruiker voor zes maanden de toestemming vast. Dit betekent dat een zorgaanbieder voor een langere periode gegevens mag uitwisselen naar de PGO en dat de gebruiker minder vaak hoeft in te loggen met DigiD. Als de gebruiker binnen deze zes maanden opnieuw inlogt in zijn of haar PGO, wordt de geldigheidsduur van de Langdurige Toestemming verlengd. Als de gebruiker niet binnen zes maanden inlogt, vervalt de langdurige toestemming definitief en kan de gebruiker opnieuw een nieuwe langdurige toestemming afgeven.
Hackathon Langdurige Toestemmingen
In totaal hebben tien verschillende DVA’s en DVP’s deelgenomen aan de hackathon. Gedurende de hackathon hebben de deelnemers zes verschillende testscenario’s doorlopen om de nieuwe functionaliteit te implementeren en te beproeven. Uiteindelijk zijn er dankzij de hackathon 11 unieke bevindingen geconstateerd.
Vervolgstappen
- Om MedMij-deelnemers verder te ondersteunen bij de implementatie en voorbereiding organiseerde PROVES in opdracht van MedMij in december 2023 en januari 2024 extra testdagen.
- Team Ontwikkeling binnen MedMij heeft de gevonden issues opgelost waarmee de functionaliteit Langdurige Toestemmingen vanaf 31 januari 2024 verplicht werd.