Type: Nieuws

Vier nieuwe leden in MedMij Adviesraad

We mogen maar liefst vier nieuwe leden in de MedMij Adviesraad verwelkomen en wel Dan Zhang, reumatoloog en CMIO in het Medisch Centrum Leeuwarden, Gert Otter, longpatiënt en PGO-gebruiker, Vincent van den Berg, Innovatieconsultant bij ChipSoft en Arenda Jansen, verpleegkundige en VVT-CNIO in de regio Zwolle. De vier nieuwe leden zijn een mooie aanvulling op de huidige bezetting, zo vertegenwoordigen zij twee voor MedMij belangrijke doelgroepen namelijk zorgaanbieders en zorggebruikers. De nieuwe leden willen ieder vanuit hun eigen ervaring een constructieve bijdrage leveren aan MedMij en wij zijn daar uiteraard erg blij mee.

Over de MedMij Adviesraad

Stichting MedMij wil zorggebruikers, zorgaanbieders en leveranciers betrekken bij PGO-implementatie en de doorontwikkeling van het MedMij Afsprakenstelsel. Het is belangrijk dat we de belangen van onze stakeholders aanhoren en deze belangen zorgvuldig afwegen en meenemen. De rol van de MedMij Adviesraad bestaat uit:

  • Adviseren over het releasebesluit en het catalogusbesluit
  • Binnen de kaders van de strategische roadmap adviseren over de releasekalender van MedMij

De MedMij Adviesraad bestaat op dit moment uit:

  • Drie deelnemers namens leveranciers en wel Vincent van den Berg van ChipSoft, Willem van Wijngaarden van Enovation en Arnold Breukhoven van Drimpy
  • Twee deelnemers namens zorgaanbieders en wel Dan Zhang, reumatoloog en CMIO in het Medisch Centrum Leeuwarden en Arenda Jansen, verpleegkundige en VVT-CNIO binnen in regio Zwolle
  • Drie deelnemers namens zorggebruikers en wel Gert Otter, Bernd Arents en Marcel Heldoorn

Alle leden nemen plaats vanuit hun eigen achtergrond en op persoonlijke titel. De MedMij Adviesraad heeft als taak te streven naar een overeenstemmend advies. Zij komen zes keer per jaar samen.

Onderzoek naar lokalisatie van medische gegevens afgerond 

Voor PGO-gebruikers is het niet altijd duidelijk bij welke zorgaanbieders medische informatie van hen staat opgeslagen. Een lokalisatiefunctie in de PGO kan hierbij helpen. Door de informatie te lokaliseren krijgt een PGO-gebruiker een compleet beeld van de zorgaanbieders die over hun medische gegevens beschikken. Daarnaast zou met een dergelijke functie het vullen van de PGO met relevante gezondheidsgegevens vereenvoudigd worden. 

Op verzoek van Stichting MedMij voerde PROVES een theoretische Proof of Concept (PoC) naar lokalisatie uit samen met MedMij zelf, DVP’s, de Patiëntenfederatie Nederland en Mitz. In het uitgewerkte ontwerp kan de PGO-gebruiker lokalisatiegegevens van Mitz op een gebruiksvriendelijke wijze verzamelen in zijn of haar PGO.

Inmiddels is de Proof of Concept (PoC) ‘Lokalisatie’ afgerond en zijn de resultaten gedeeld met Stichting MedMij. Hiermee hebben we conceptueel invulling gegeven aan één van de aandachtspunten geïdentificeerd binnen MedElkaar. In de rapportage, onderaan dit bericht te vinden,  zijn de resultaten van het onderzoek te lezen. Tevens bekijken Stichting MedMij en Mitz hoe en op welke termijn het uitgewerkte ontwerp kan worden gerealiseerd in de praktijk.

Opzet onderzoek lokalisatie

De PoC is uitgevoerd in samenwerking met de Patiëntenfederatie Nederland, drie PGO-leveranciers, MedMij en Mitz. Mitz werd hierbij als mogelijke bron onderzocht voor het ophalen van lokalisatiegegevens van PGO-gebruikers.

Gedurende de Proof of Concept (PoC) werd gewerkt in twee verschillende trajecten:

  • Binnen het eerste traject stelden we een gebruiksvriendelijk ontwerp voor een mogelijke gebruikersreis op. Hierbij brachten we verschillende wensen en prioriteiten rondom een lokalisatiefunctie in kaart in de vorm van een aantal voorbeeldschermen. Deze schermen zijn uiteindelijk ook getoetst samen met PGO-gebruikers.
  • Binnen het tweede traject keken we naar hetgeen op technisch vlak nodig is om vanuit een PGO bij Mitz lokalisatiegegevens op te kunnen halen. Hierbij lag de focus op het uitwerken van twee functionaliteiten: het ophalen van lokalisatiegegevens bij Mitz vanuit een PGO en de mogelijkheid om als PGO-gebruiker een abonnement af te sluiten op nieuwe lokalisatiegegevens die bij Mitz geregistreerd worden. Dit betekent dat wanneer er bij Mitz nieuwe lokalisatiegegevens binnenkomen, deze gegevens automatisch gedeeld worden met de PGO van de gebruiker.

Belangrijkste bevindingen

De belangrijkste bevindingen die uit het onderzoek naar voren kwamen zijn:

  • Mitz is geschikt als bron voor het ontsluiten van lokalisatiegegevens.
  • Als de lokalisatiefunctie verder uitgewerkt wordt zal Mitz moeten toetreden tot het MedMij Afsprakenstelsel. Hoe de rol van Mitz er binnen het afsprakenstelsel precies uit zal zien, zullen Stichting MedMij en Mitz moeten bekijken.
  • Het gebruik van nieuwe toekomstige authenticatiemogelijkheden (in de vorm van BSNk Polymorfe Pseudoniemen) dient te worden onderzocht bij het ophalen van lokalisatiegegevens bij Mitz.
  • Een aantal ontwerpkeuzes voor het bouwen van een lokalisatiefunctie vragen nog om een beslissing en/of verder onderzoek. Twee van die keuzes gaan over:
    – Of de toestemming van de gebruiker voor het delen van lokalisatiegegevens vanuit Mitz met de PGO ook bij Mitz zelf geregistreerd moet worden.
    – De methode waarmee nieuwe lokalisatiegegevens automatisch gedeeld worden in het geval een PGO-gebruiker een abonnement bij Mitz afsluit.

Vervolgstappen richting lokalisatiefunctie

Stichting MedMij gaat in samenwerking met Mitz opvolging geven aan de gedane bevindingen. Mitz en Stichting MedMij nemen zich voor om in 2024 in een vervolg-PoC verder te werken naar het bouwen en beproeven van de lokalisatiefunctie.

Download Eindrapportage PoC Lokalisatie van de PoC Lokalisatie

Nu beschikbaar: Verbind.MedMij – snel en gemakkelijk een kopie van je medische gegevens ophalen in je persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)

Het MedMij-label staat voor veilige gegevensuitwisseling tussen zorgverleners en hun patiënten. Veilig betekent ook dat mensen een aantal noodzakelijke stappen moeten zetten als zij hun gegevens willen verzamelen in een PGO. Dankzij Verbind.MedMij en de persoonlijke QR-code die zorgaanbieders sinds kort kunnen meegeven aan hun patiënten wordt dit een stuk makkelijker.

‘Het is eenvoudig,’ vertelt Robert Pelleboer, projectleider van Verbind.MedMij bij Stichting MedMij. Zorgaanbieders kunnen de kaartjes met QR-code bestellen via het bestelportaal bestellen.pgo.nl. Na afloop van een consult kunnen zij het kaartje meegeven aan hun patiënten. Door de QR-code te scannen komen patiënten direct op de website van Verbind.MedMij. Daar krijgen gebruikers de keuze tussen inloggen in hun PGO of een PGO kiezen en een account aanmaken. Daarna komen zij automatisch op de plek waar zij een kopie van hun medische gegevens kunnen ophalen in de PGO. De zorgaanbieder die de QR-code geeft, is al voorgeselecteerd. ‘Zo maakt Verbind.MedMij het ophalen van gegevens bij de juiste zorgverlener een stuk makkelijker. In de PGO hoeft de gebruiker niet te zoeken, maar komt meteen op de juiste plek. Een geplaveide weg als het ware.’  

Vrije keuze voor zorggebruikers 

Patiënten kunnen zelf kiezen welke PGO zij willen gebruiken. De QR-code leidt dan ook niet naar een specifieke PGO maar naar een overzicht met alle PGO’s met MedMij-label die Verbind.MedMij hebben geïmplementeerd. ‘Patiënten die de Verbind.MedMij-QR-code gebruiken kunnen op dit moment kiezen uit vijf PGO’s.’  

Snel meer keuze 

Zodra zorgaanbieders aan de slag gaan met het uitnodigen van hun patiënten om een PGO te gebruiken via de QR-code, verwachten wij dat ook de andere PGO’s snel aansluiten’. De keuze voor een PGO blijft aan de patiënt. ‘De patiënt moet een PGO kunnen kiezen die het beste bij hem of haar past, en dat gebeurt niet als de zorgaanbieder die keuze maakt. Dokter en patiënt kunnen dit natuurlijk wel met elkaar bespreken. Wanneer je al een PGO hebt, dan selecteer je die gewoon.’ Geeft dat geen keuzestress? ‘Ik denk het niet. Iedereen die hulp nodig heeft bij het kiezen van een PGO verwijzen we naar de Digitale Zorggids.

Verbind.MedMij ontzorgt zorggebruiker en zorgaanbieder

Het ontzorgen van zowel de zorgaanbieder als de patiënt is het belangrijkste voordeel van Verbind.MedMij. ‘Het is belangrijk de drempel een PGO te gaan gebruiken zo laag mogelijk te maken. Sommige zorgaanbieders verwachten dat een PGO extra werk betekent, omdat ze veel moeten uitleggen aan de patiënt. Een deel van die zorg kunnen we met Verbind.MedMij wegnemen. En ook voor patiënten wordt het makkelijker.’ 

Kunnen alle zorgaanbieders de Verbind.MedMij QR-code gebruiken? 

Robert Pelleboer geeft graag nog mee: ‘Voor je als zorgaanbieder de kaartjes met QR-code gaat gebruiken, is het belangrijk dat je gegevens kunt ontsluiten naar PGO’s. Dat geldt ook voor de andere promotiematerialen. Die ga je pas uitdelen als je weet dat het ophalen van de medische gegevens in de PGO goed werkt.’ 

Patiënten evalueren gebruiksvriendelijkheid PGO’s

VIPP Live, het evenement vanuit VIPP 5 op 20 juni 2023, leverde 78 bevindingen op. Tijdens het evenement evalueerden PGO-leveranciers, designers en zorggebruikers gezamenlijk acht persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) op gebruiksvriendelijkheid. Het evenement was de derde in een reeks van VIPPtathons binnen VIPP 5. Deze keer lag de nadruk op gebruiksgemak in plaats van de uitwisseling zelf. Uit de kwalitatieve analyse kwam naar voren dat er verbeterpunten liggen op taalgebruik en keuzevrijheid bij het indelen van informatie.

Voorafgaand aan VIPP Live konden zorggebruikers aangeven wat zij verstaan onder gebruiksvriendelijkheid. Dat leverde een voorlopige definitie op: ‘Simpele taal, duidelijk waar je op moet klikken, makkelijk persoonsgegevens aanpassen, overzichtelijk wat nu ingevoerd is en wat niet.’ Tijdens het evenement gingen PGO-leveranciers, designers en gebruikers daarover verder in gesprek en evalueerden zij hoe patiënten de gebruiksvriendelijkheid van PGO’s ervaren.

Overzichtelijk maar soms moeilijk te begrijpen

Tijdens het evenement bleek dat patiënten hun zorgverlener goed konden vinden en dat de meeste PGO’s (medicatie)gegevens overzichtelijk tonen. Verbeterpunten waren volgens de zorggebruikers het taalgebruik en ontbrekende functionaliteiten. Enkele gehoorde opmerkingen waren: “Wat betekent BgZ?” en “Waarom kan ik niet zelf kiezen welke informatie ik in een overzicht wil presenteren en welke niet?”  In totaal zijn er tijdens VIPP Live 78 unieke bevindingen opgehaald die in 23 categorieën zijn ingedeeld. De meest voorkomende categorieën zijn: functionaliteit, taalgebruik, vorm & minimalisme, hulp & documentatie en overzichtelijkheid.

Door de bril van designers

De aanwezige designers keken tijdens VIPP Live met de gebruikers mee en vroegen hen door op hun ervaring en op het gebruiksgemak. De belangrijkste bevindingen vanuit de designers zijn:

  • PGO-gebruikers vinden het aanmeld- en inlogproces complex
  • PGO-gebruikers ervaren de oriëntatie en navigatie als ingewikkeld
  • PGO-gebruikers willen graag de weergave van de interface en informatie kunnen aanpassen
  • PGO-gebruikers willen graag duidelijke informatie over de omgang met en bescherming van hun persoonlijke gegevens en data;
  • PGO-gebruikers vinden de communicatie bij PGO-gebruik onduidelijk of inconsistent en dat leidt tot verwarring.

Vervolg

Nu de bevindingen in kaart zijn gebracht zal er gekeken worden naar oplossingsrichtingen en hoe MedMij deze samen met Nictiz, VZVZ en de leveranciers kan oppakken.

Onderzoek naar patiëntvriendelijke termen en uitleg afgerond

Verzamelde gegevens in de PGO bevatten vaak medische termen die voor PGO-gebruikers lastig te begrijpen zijn. Om de gebruikte terminologie toegankelijker te maken, heeft Nictiz een eerste set diagnoses voorzien van een patiëntvriendelijke uitleg op B1-taalniveau. Op verzoek van Stichting MedMij heeft PROVES met een Proof of Concept (PoC) technisch beproefd of deze patiëntvriendelijke uitleg in de PGO opgehaald kan worden vanaf de Nationale Terminologieserver (NTS) van Nictiz. De PoC is succesvol afgerond en de nieuwe patiëntvriendelijke uitleg kan sinds 31 maart 2024 door DVP-leveranciers ontsloten worden naar PGO’s.

In de rapportage zijn de resultaten van het onderzoek te lezen. Om als DVP aan te sluiten op de NTS kan deze handleiding gebruikt worden.

Opzet onderzoek

De PoC is uitgevoerd in samenwerking met Nictiz, Stichting MedMij en de twee DVP’s Quli en Zodos. Het doel van het onderzoek was:

1)     de technische specificaties voor het ontsluiten van patiëntvriendelijke termen vanaf de NTS van feedback voorzien;

2)     aantonen dat patiëntvriendelijke termen ontsloten kunnen worden vanaf de NTS;

3)     bevindingen en aanbevelingen verzamelen voor het ontsluiten van patiëntvriendelijke termen naar de PGO.

Voor het verzamelen van de feedback op de technische specificaties organiseerden we een speciale sessie. Nictiz verwerkte de opgehaalde feedback waarna de DVP’s de werking van de NTS beproefden door de patiëntvriendelijke termen en uitleg te verzamelen vanaf een stagingserver (een testserver) van de NTS. Na drie bouwsessies was er een technisch werkende ontsluiting. Aanvullend zijn er een vijftal bevindingen gedaan. Twee van deze bevindingen zijn opgelost tijdens de PoC, de overige bevindingen zijn ter verbetering of ter overweging van het concept Patiëntvriendelijke Termen gerapporteerd aan Nictiz en Stichting MedMij. De beproeving is daarmee succesvol afgesloten.

Belangrijkste bevindingen

In totaal zijn er vijf bevindingen waarvan twee aangemerkt als ‘noodzakelijk’ om op te lossen voor een goede werking van de ontsluiting en het concept Patiëntvriendelijke Termen. Gelukkig zijn deze twee bevindingen tijdens de PoC opgelost. Daarom worden hier de drie resterende bevindingen benoemd:

  • Vul test- en kwalificatiescripts aan met diagnoses waarvoor patiëntvriendelijke uitleg bestaat.
    Deelnemers geven aan dat het gemakkelijker wordt om functionaliteiten goed te implementeren en werkend te houden als diagnoses met een patiëntvriendelijke uitleg onderdeel zijn van de test- en kwalificatiescripts.
  • Een $expand operation is trager dan een $lookup operation.
    Wanneer de operation de performance te negatief beïnvloedt, kan een batch request gebruikt worden om het ophalen van patiëntvriendelijke uitleg voor meerdere diagnoses te combineren in één bevraging van de NTS.
  • Gecachede patiëntvriendelijke termen en uitleg kunnen snel verouderen.
    Vanaf september 2024 wordt maandelijks een nieuwe release uitgebracht van SNOMED. Hierdoor kan de bestaande catalogus van patiëntvriendelijke termen worden aangevuld of aangepast. DVP’s worden geadviseerd om een goed cache-onderhoud in te richten.

Vervolgstappen

Het ophalen van patiëntvriendelijke uitleg op B1-taalniveau aan de hand van SNOMED-diagnosecodes vanaf de NTS van Nictiz is sinds 31 maart 2024 mogelijk. De gerealiseerde aansluiting is geschikt voor verdere opschaling van gebruik.

Download voor: Eindrapportage PoC Patiëntvriendelijke Termen

Beter onthouden met PGO’s

Veel ziekenhuizen en zelfstandige medische klinieken werken op dit moment aan het behalen van de 5%-norm van VIPP 5 voor het gebruik van persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s) door patiënten en cliënten. Waarschijnlijk wordt er binnen je instelling op verschillende manieren aandacht aan en uitleg over PGO’s gegeven. Lukt het patiënten informatie die zij over PGO’s ontvangen beter te onthouden? En is het voldoende om daadwerkelijk een PGO te gaan gebruiken?

De Vergeetcurve van Ebbinghaus

Hermann Ebbinghaus, een Duitse psycholoog uit de vorige eeuw, was de grondlegger van de klassieke vergeetcurve – de Vergeetcurve van Ebbinghaus. Nog steeds wordt de curve als een handig hulpmiddel gebruikt binnen het onderwijs voor het onthouden van informatie. In dit artikel slaan we een brug tussen het onthouden van zorginformatie en het bewaren van medische gegevens in een PGO.

De vergeetcurve geeft inzicht in hoe snel nieuwe informatie verloren gaat. Die informatie verdwijnt uit je werkgeheugen (niet uit je kortetermijngeheugen). Je vergeet eerst snel heel veel informatie, daarna vergeet je steeds langzamer en minder informatie.

In de zorgcontext betekent dit dat mensen informatie die vaak als nutteloos wordt ervaren (het aantal auto’s op het parkeerterrein of het merk van de computer van de arts) veel sneller vergeten (dan is de curve dus veel dieper). Bij zinvolle informatie, of informatie die als emotioneel belangrijk wordt ervaren, blijft de curve hoger. Je kunt dus stellen dat wat je als arts aan je patiënt of cliënt over zijn of haar gezondheid vertelt meestal wél langer blijft ‘hangen’. Dat is ook logisch.

Toen de rijksoverheid begon met de BOB-campagne sloeg deze niet meteen aan bij het grote publiek. Door herhaling, ludieke filmpjes en gratis sleutelhangers met de letters BOB werd de boodschap uiteindelijk in ons brein ingeprent: neem, als je gedronken hebt, geen deel aan het verkeer als bestuurder.

Nu de stap naar PGO’s. Wanneer de overheid, Patiëntenfederatie Nederland en/of Stichting MedMij communiceren over het nut en de noodzaak van een PGO, reikt de kracht van die boodschap en vooral hoelang deze in ons geheugen blijft nog niet zo heel ver. PGO’s zijn nieuw en we konden tot nu toe altijd zonder. Zie ook het voorbeeld van de BOB-campagne in het kader.

Beter onthouden met PGO’s

Met meer grip op hun gezondheidsgegevens zijn mensen in staat de regie over hun eigen gezondheid te nemen. Wanneer die informatie voorzien is van context en betekenis, levert dat ook een bijdrage aan de dingen die mensen zelf kunnen doen om hun gezondheid te verbeteren. MedMij zorgt ervoor dat iedereen die dat wil, op een veilige en betrouwbare manier over de eigen medische gegevens kan beschikken.

De belangrijkste voordelen van PGO’s voor jou als zorgverlener op een rij:

  • Je patiënten zijn beter op de hoogte over hun gezondheid en komen daardoor beter voorbereid naar een consult.
  • Je krijgt meer informatie over de sociale context en ervaringen van je patiënten, onder meer doordat patiënten zelfmetingen en andere informatie vanuit hun PGO met je kunnen delen.
  • Een deel van de administratieve taken kan (vooraf) via een PGO afgehandeld worden. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van vragenlijsten.

Kortom: je voert betere gesprekken met je patiënten wanneer zij een PGO gebruiken. Zo kun je passende en zelfs betere zorg bieden.

Informatie voor zorggebruikers

Voor je patiënten, oftewel de zorggebruikers is op onze website https://medmij.nl/zorggebruikers/ en op https://www.pgo.nl/ veel informatie beschikbaar over PGO’s en de voordelen van PGO-gebruik.

Omdat het onthouden van informatie bij iedereen anders verloopt, bieden we ook hulpmiddelen zoals animaties (met gesproken tekst en ondertiteling).

Tot slot nog een paar tips van Ebbinghaus om de kans groter te maken dat informatie goed wordt onthouden:

    • Maak je boodschap zo zinvol mogelijk (begrijpt je patiënt je verhaal, kan hij/zij verbanden leggen, eventueel via een ezelsbruggetje?)
    • Kan je patiënt je boodschap onthouden?
    • Gebruik naast tekst ook auditief en/of visueel hulpmateriaal.
    • Biedt herhaling van de informatie aan – kort nadat je de informatie voor het eerst hebt gedeeld – bijvoorbeeld door een folder mee te geven, door informatie in het medisch dossier toe te voegen of door een e-mail te sturen een week na de afspraak met aanvullende informatie.

Beter onthouden met PGO’s – nog een laatste tip van ons:

  • Gebruik Verbind.MedMij: geef na afloop van een consult (een visitekaartje met) je QR-code mee aan je patiënten. Via Verbind.MedMij kunnen zij dan snel en gemakkelijk de medische gegevens uit jouw zorgdossier ophalen in een zelfgekozen PGO. Meer informatie over hoe Verbind.MedMij voor jou als zorgaanbieder werkt zie je in deze animatie.

Lancering van de nieuwe MedMij Catalogus met gegevensdiensten

Vrijdag 11 augustus vond de lancering plaats van het nieuwe webportaal voor de MedMij Catalogus en de nieuwe omgeving voor de gegevensdiensten die specifiek in de AMvB’s worden genoemd. Door de migratie van de catalogus naar de nieuwe locatie is het webadres veranderd, het nieuwe webadres is: https://catalogus.medmij.nl.

MedMij Catalogus

De catalogus bevat de gegevensdiensten die over het MedMij-netwerk kunnen worden ontsloten. Met de migratie van de catalogus naar de nieuwe locatie is naast het webadres ook de look-and-feel veranderd, maar inhoudelijk is de catalogus gelijk gebleven.

Genoemde Gegevensdiensten in de AMVB’s

In de Algemene Maatregelen van Bestuur (AMVB’s) voor de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) komen verwijzingen te staan naar de MedMij-gegevensdiensten die zorgaanbieders wettelijk moeten ondersteunen. Hierdoor is het vanuit de archiefwet noodzakelijk dat er een directe en persistente link is naar de gegevensdiensten die zijn opgenomen in de AMVB’s. Vooralsnog betreft dit de gegevensdiensten 48 (Verzamelen Basisgegevens zorg 3.0) en 49 (Verzamelen Huisartsgegevens 2.0), wanneer nodig kunnen extra gegevensdiensten worden toegevoegd.

Bevindingen VIPPtathon vragen om follow up

Afgelopen oktober vond de eerste VIPPtathon plaats, waarin zorginstellingen en leveranciers samen aan de slag gingen met gegevensuitwisseling. Tijdens dit event kwamen veel zaken naar boven die opvolging nodig hebben. Welke bevindingen had deze VIPPtathon zoal en hoe gaan we daarmee verder?

Aan de VIPPtathon in oktober deden ruim 50 zorginstellingen, 6 dienstverlener zorgaanbieders (DVA’s) en 8 PGO-leveranciers mee. In een connectathon-achtige setting testten zij real time de uitwisseling van gegevens (Basisgegevensset Zorg en correspondentie) tussen instellingen en persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s). Op deze manier konden fouten in de uitwisseling direct worden opgespoord en genoteerd.

Bevindingen VIPPtathon

VIPP 5 organiseerde dit event samen met Stichting MedMij, Nictiz en VZVZ. In totaal kwamen er tijdens het testen 188 issues naar voren. In meer dan de helft van deze issues was er sprake van gegevens die wel beschikbaar waren in de dossiers. De gegevens werden echter niet verstuurd door de dienstverlener zorgaanbieder (DVZA) of waren niet zichtbaar in de PGO. In ongeveer 15% van de gevallen kwamen de gegevens niet juist over in een PGO. Daarnaast deden zich nog fouten voor zoals dubbelingen en verkeerde vertalingen. Denk hierbij aan het niet of foutief tonen van bijvoorbeeld een huisnummer, telefoonnummer of e-mailadres. Andere voorbeelden zijn medische verrichtingen uit het verleden, die als geplande verrichtingen worden getoond of het niet kunnen lezen van vrije tekstvelden.

Follow up

Een team van specialisten werkt aan het doorgronden en oplossen van de issues. Van lang niet alle issues is namelijk duidelijk waar precies de oorzaak ligt. Marc van Dijk van Stichting MedMij: “In een ongelofelijk korte tijd kregen we belangrijke bevindingen in de gegevensuitwisseling boven tafel. Hierdoor kunnen we gezamenlijk verbeteren en zorgen dat patiënten straks medische gegevens van hun ziekenhuis of kliniek kunnen ophalen in een PGO.” Het streven is om zo veel mogelijk bevindingen voor de volgende VIPPtathon op te lossen. “We willen zoveel mogelijk hobbels wegnemen om te zorgen dat VIPP 5-instellingen voor eind juni 2023 de 5% PGO-gebruik kunnen realiseren”, aldus Marco Suppers van VIPP 5.

Tweede VIPPtathon

Omdat de VIPPtathon erg leerzaam was en het de deelnemers een unieke gelegenheid bood om te kunnen testen, organiseren we op 20 januari 2023 een vervolg. Meer informatie over het programma en deelname vind je op de VIPPtathon-website. Op 9 december 2022 is er ook een informatiebijeenkomst. Deze is te volgende via deze link. Of meld je daar direct aan voor de VIPPtathon op 20 januari.