Type: Nieuws

Brightfish haalt MedMij-label als DVZA

Brightfish heeft als DVZA (dienstverlener zorgaanbieder) het MedMij-label gehaald. Hierdoor komen in potentie nog meer gezondheidsgegevens beschikbaar voor patiënten die een PGO gebruiken.

De DVZA is een rol die beschreven staat in het MedMij Afsprakenstelsel. Om gegevensuitwisseling op de MedMij-manier tot stand te brengen moeten PGO’s (persoonlijke gezondheidsomgevingen) het MedMij-label halen én ook de zorgaanbieders moeten hun ICT-systemen (laten) aansluiten op MedMij. Dit moet de zorgaanbieder doen via een DVZA.

Een Dienstverlener in het zorgaanbiedersdomein (DVZA) is een ICT-leverancier van een zorgaanbieder met het MedMij-label binnen het MedMij Afsprakenstelsel. De zorgaanbieder slaat gezondheidsgegevens op in zijn bronsysteem. De DVZA zorgt voor uitwisseling van deze gegevens met de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) van een persoon. Andersom kan een DVZA ook gegevens vanuit een PGO ontvangen.

Brightfish, een bedrijf dat mobiele oplossingen voor de gezondheidszorg ontwikkelt, kwalificeerde zich met de gegevensdienst Overgevoeligheden.

Voor een overzicht van alle DVZA’s met MedMij-label, kijk op de pagina MedMij-deelnemers.

Amerikaanse artsen: door delen van informatie actievere en meer betrokken patiënt

Uit rondgang van het Amerikaanse zorgmagazine Becker’s Healthcare is gebleken dat, na aanvankelijke terughoudendheid, Amerikaanse artsen gewend zijn geraakt aan het verplicht delen van medische gegevens met hun patiënten. Ze zien de toegevoegde waarde, al zijn er ook enkele kanttekeningen.

Bron: https://www.beckershospitalreview.com/ehrs/cmios-nearly-2-years-in-open-notes-increased-transparency-caused-some-distress.html

Het was in de VS altijd al mogelijk om als zorggebruiker een kopie van je medische gegevens op te vragen. Zorgverleners konden hier echter bezwaar tegen maken of kosten voor rekenen. Sinds april 2021 is echter bij wet (21st Century Cures Act) vastgesteld dat medische informatie verplicht gedeeld moet worden. De wet verplicht zorgverleners om medische informatie zoals procedures, consult- en laboratoriumverslagen en nota’s met hun patiënt te delen. De enige uitzonderingen op die regel zijn notities over juridische en administratieprocedures, informatie die de privacy kan schaden en verslagen tijdens psychotherapiebezoeken.

Rondgang ziekenhuizen

Giles Bruce van het tijdschrift Becker’s Healthcare interviewde meerdere Chief Medical Information Officers (CMIO’s) in de Verenigde Staten over het delen van medische gegevens met zorggebruikers. Reacties van zorgverleners en patiënten op het delen van de “open notities”-regel werden besproken. Gregg Nicandri, Universty of Rochester Medical Center (New York), stelt dat patiënten vaak slechts een klein deel onthouden van wat er tijdens bezoeken wordt gezegd. Door het delen van medische informatie hebben patiënten toegang tot de notities van zorgverleners en kunnen ze die raadplegen wanneer ze maar willen. Uiteindelijk resulteert dit in beter geïnformeerde patiënten die actiever en meer betrokken kunnen zijn bij hun zorg.

Vertrouwen scheppen

Ook Scott MacDonald, UC Davis Health in Sacramento (Californië), ziet de voordelen van gegevensdeling met de patiënt: “Ik ben altijd voorstander geweest van transparantie tegenover mijn patiënten, en het zien van mijn aantekeningen kan mijn zorgen en aanbevelingen tussen de bezoeken door versterken. Ik hoop dat het ook illustreert dat ik hun zorgen heb gehoord, wat vertrouwen schept en indirect de resultaten verbetert.”

Klinische duidelijkheid

Ook bij het St. Joseph Health in Paterson (New Jersey) is men enthousiast. Beth Kushner: “Hoewel sommige artsen bezorgd waren dat patiënten het medische jargon niet begrijpen, heb ik over het algemeen positieve feedback gehoord. Ahmed Foda, Temple University Health System (Philadelphia, Pennsylvania), vult aan: “Ik benadruk bij sceptici altijd dat open notities een geweldige kans zijn om patiënten klinische duidelijkheid te verschaffen en de arts de mogelijkheid geeft om patiënten op maat te begeleiden.”

Verwachtingen managen

Toch blijft het belangrijk om zorggebruikers goed te informeren en te begeleiden bij verwachtingen, vragen en het lezen van de informatie aldus meerdere CMIO’s. Jeffrey Hoffman, Nationwide Children’s Hospital (Colombus, Ohio), legt uit: “In tegenstelling tot de meeste volwassen patiënten zijn onze pediatrische patiënten meestal niet de enige “eigenaren” van hun gezondheidsinformatie. Vaak fungeren ouders en voogden als wettelijke vertegenwoordigers en hebben zij daardoor recht op alle klinische aantekeningen over hun kind. Dit wordt een probleem wanneer aantekeningen potentieel gevoelige informatie of details bevatten die de patiënt, een van de ouders of iemand anders persoon in gevaar kunnen brengen. Dit is het duidelijkst in het geval van kindermishandeling.”

Eerst patiënten op de hoogte brengen

De CMIO van het Medical Center van de University of Tennessee, John Clay Callison, vindt het wenselijk dat zorgverleners eerst hun patiënten op de hoogte brengen voordat gegevens worden gedeeld. “We hebben onrust en verwarring onder patiënten gezien die we kunnen voorkomen door een kleine vertraging in de uitwisseling. Zorgverleners moeten voldoende tijd krijgen om resultaten eerst zelf aan hun patiënten te vertellen. Artsen met meer dan tien jaar opleiding hebben soms al moeite pathologieresultaten te interpreteren, laat staan patiënten.”

Meer voordelen dan nadelen

Toch geven de CMIO’s aan dat het delen van medische informatie met de patiënt meer voordelen dan nadelen heeft. Paul Snyder, Concord Hospital Health System (Concord, New Hampshire): “Het is een belangrijke en welkome vooruitgang in de zorg. Patiënten vragen en verdienen toegang tot hun eigen gezondheidsinformatie. Ongeveer tweederde van onze patiënten maakt er gebruik van. Vooraf was er protest van een kleine maar luidruchtige groep zorgverleners maar sinds de introductie van open notities heb ik ze nauwelijks meer gehoord.”

PGO-informatiepunt ondergebracht bij Helpdesk Digitale Zorg  

Per 1 november kunnen zorggebruikers en zorgverleners terecht bij het informatiepunt voor persoonlijke gezondheidsomgevingen. Dit PGO-informatiepunt wordt verzorgd door Helpdesk Digitale Zorg en is een samenwerking tussen Patiëntenfederatie Nederland en Stichting MedMij. De oorspronkelijke opdracht voor een PGO-informatiepunt komt van het ministerie van VWS. Die opdracht luidde: ‘Kom tot een landelijk PGO-informatiepunt voor zorgaanbieders, burgers/patiënten en eventueel projectleiders’.  

Steeds meer Nederlanders gebruiken een persoonlijke gezondheidsomgeving, een PGO. Maar er zijn mensen die hier begeleiding bij nodig hebben. Of die specifieke vragen hebben over PGO’s, de veiligheid ervan en het vinden van hun zorgverlener. En er zijn zorgverleners die graag antwoord willen op zorg specifieke vragen over PGO’s. Het landelijk PGO-informatiepunt voorziet hierin.  Inmiddels zijn er al één miljoen medische gegevens opgevraagd in een PGO met MedMij-label en per dag komen er maar liefst zo’n 1.000 nieuwe PGO-gebruikers bij. Al deze mensen kunnen terecht bij het PGO-informatiepunt dat per 1 november telefonisch, per mail en via chat bereikbaar is:  085-303 4959 en pgo@helpdeskdigitalezorg.nl. 

Toegankelijk en servicegericht

Voor de zomer startten Stichting MedMij en Patiëntenfederatie Nederland op kleine schaal met een informatiepunt per mail. Al snel kwam de wens om het informatiepunt uit te breiden met de mogelijkheid tot telefonisch contact en de mogelijkheid om te chatten. Om die reden is de samenwerking met de Helpdesk Digitale Zorg tot stand gekomen.  

Helpdesk Digitale Zorg is een stichting die zich inzet om digitale zorg voor iedereen toegankelijk te maken. Ze biedt op dit moment ondersteuning bij digitale zorgvragen van patiënten en cliënten van ruim 25 Nederlandse zorginstellingen. De medewerkers van de Helpdesk Digitale Zorg hebben daardoor veel ervaring met vragen over digitale zorg en dus ook vragen die leven bij (toekomstige) PGO-gebruikers. Per 1 november 2023 verzorgen zij ook het PGO-informatiepunt. Hier kunnen alle zorggebruikers en zorgverleners terecht met hun vragen. 

Over PGO’s

PGO is de afkorting voor persoonlijke gezondheidsomgeving. Het is een app of website waarin je gratis een kopie kunt ophalen van je medische gegevens. Vaak kun je ook gezondheidsgegevens toevoegen die je zelf meet. Er zijn verschillende PGO’s om uit te kiezen. Nog niet alles is mogelijk en nog niet alle zorgverleners zijn aangesloten, maar dat worden er steeds meer. Met een PGO met MedMij-label staan gegevens over je gezondheid op één plek. Zo krijg je meer grip op je gezondheid. 

Bereikbaarheid PGO-informatiepunt

Het PGO-informatiepunt is bereikbaar via 085-303 4959 op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur. Belt iemand buiten deze tijden, dan wordt diegene de volgende werkdag teruggebeld. Op www.helpdeskdigitalezorg.nl/pgo staat een aantal van de meest gestelde vragen over PGO’s en de contactgegevens in één overzicht.  

Arthur Schellekens, directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland: 

“Met een PGO hebben mensen straks al hun medische gegevens bij elkaar. Daarmee krijg je meer grip op je gezondheid en regie op je medische gegevens. Maar PGO’s zijn nog steeds volop in ontwikkeling en nog niet alles is mogelijk. Zo merken we dat de gebruiksvriendelijkheid als gevolg van onder andere de strenge veiligheidseisen nogal wat te wensen over laat. Voor een grote groep mensen is het best ingewikkeld om een PGO te gaan gebruiken en zij hebben daar hulp bij nodig. Het PGO-informatiepunt helpt mensen op weg en is bij de Helpdesk Digitale Zorg in goede handen.”    

Marc van Dijk, directeur Stichting MedMij: 

“Het PGO-gebruik neemt toe en daarmee ook de vragen die we bij binnenkrijgen van zorgverleners en zorggebruikers. Vragen over het ophalen van medische gegevens via DigiD, over de veiligheid en over wat MedMij nu precies doet. Vanaf nu kunnen mensen zowel telefonisch als per mail en chat terecht bij één helpdesk en wel het PGO-informatiepunt. Iedereen die vragen heeft of begeleiding nodig heeft bij het ophalen van gegevens in PGO’s wordt gehoord en geholpen. Heel fijn dat we dit informatiepunt samen met de Patiëntenfederatie zijn gestart en de perfecte partij voor de uitvoering hebben gevonden. Helpdesk Digitale Zorg heeft veel ervaring en weet als geen ander vragen over digitale zorg te beantwoorden – voor zorgverleners en -gebruikers.” 

Merlijne Sonneveld, oprichter en directeur van Helpdesk Digitale Zorg:   

“Het doel van PGO’s om mensen te ondersteunen bij hun digitale zorg, sluit naadloos aan bij onze missie. We ondersteunen reeds de patiënten en cliënten van ruim 20 Nederlandse zorginstellingen en zijn blij onze ervaring en kennis nu ook in te zetten voor iedereen die vragen heeft over PGO’s. Ons team zit klaar voor deze zorggebruikers én zorgverleners, met kennis van zaken en met veel geduld voor een heldere uitleg.”    

Nieuw in PGO’s: koppeling met Thuisarts.nl

Er is weer een belangrijke stap gezet in het vergroten van het nut en de impact van PGO’s. Stichting MedMij en Thuisarts.nl stellen namelijk de Thuisarts-koppeling beschikbaar aan MedMij-gecertificeerde PGO’s waardoor de Thuisarts-content in de PGO’s beschikbaar wordt.  

PGO-gebruikers kunnen hiermee bijvoorbeeld relevante informatie en uitleg van Thuisarts.nl vinden bij specifieke diagnoses of klachten. Ook kan het mogelijk gemaakt worden om keuzehulpen of checklisten en andere persoonsgerichte informatie vanuit Thuisarts.nl op te slaan en deze binnen de beveiligde PGO-omgeving delen met hun huisarts of medisch specialist, mits deze functionaliteit beschikbaar is in de PGO.

Zeven PGO’s

De PGO’s Digi.me, Ivido, Medxpert, Selfcare, Spreekuur.nl, Uw Zorg Online en Zodos hebben hun interesse kenbaar gemaakt om de komende tijd deze koppeling in hun PGO te implementeren. PGO-leveranciers zijn vrij in de manier waarop ze de integratie doen. Het kan bijvoorbeeld gaan om de toevoeging van een ‘i’ aan een aandoening, waarop geklikt kan worden waarna de toelichting van Thuisarts.nl volgt. Het kan ook gaan om een zoekwidget zodat op elk gewenst moment een uitleg in de PGO opgevraagd kan worden. Thuisarts.nl kan PGO-leveranciers helpen met het inzichtelijk maken van de opties.

Context en begrijpelijke taal

De overeenkomst tussen Thuisarts.nl en Stichting MedMij is deze week getekend. Directeur-bestuurder Marc van Dijk zegt hierover: “We zijn heel blij met deze stap. Het primaire doel van MedMij is om burgers regie over hun gezondheidsgegevens te geven door inzage in hun dossier via een persoonlijke gezondheidsomgeving. Context en begrijpelijke taal is hiervoor cruciaal, en de koppeling met Thuisarts.nl vergroot dat inzicht. Voor de ruim 800.000 PGO-gebruikers is de samenwerking dus goed nieuws!”

De directeur van Thuisarts.nl, Swanet Woldhuis, is ook blij met deze mijlpaal: “De samenwerking met MedMij is in lijn met de doelstellingen van Thuisarts.nl om betrouwbare informatie over ziekte, gezondheid en leefstijl zo toegankelijk en bereikbaar mogelijk te maken. Aanwezig zijn daar waar de doelgroep is, op het juiste moment en in de juiste context, vergroot de positieve impact van Thuisarts.nl op de zorg en de maatschappij.”

Over Thuisarts.nl

Thuisarts.nl is een onafhankelijke publiekswebsite met betrouwbare en toegankelijke informatie over gezondheid en ziekte. Thuisarts.nl wordt ontwikkeld in samenwerking met het Nederlands Huisartsen Genootschap met de Federatie Medisch Specialisten en Patiëntenfederatie Nederland. De informatie van Thuisarts wordt de komende jaren domeinoverstijgend geïntegreerd binnen het zorglandschap. Met Thuisarts.nl hopen we de zoektocht van mensen te verkorten bij het vinden van antwoorden op vragen over ziekte en gezondheid, te ondersteunen bij het maken van keuzes en zelfzorg te bevorderen.

Over MedMij

Steeds meer mensen willen inzicht in hun gezondheid. Dat kan via een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Dat is een app of website voor je medische gegevens en gezondheidsgegevens die je zelf meet. Een veilige verbinding tussen jouw PGO en je huisarts, ziekenhuis of therapeut is belangrijk. Stichting MedMij heeft regels gemaakt voor het veilig uitwisselen van medische gegevens. PGO’s en zorgverleners met een MedMij-label volgen deze regels. Via MedMij kun je op een veilige manier een kopie van je medische gegevens in je PGO zetten.

MedMij publiceert versie 1.6.0 van afsprakenstelsel

MedMij publiceerde op zaterdag 14 mei jl. een nieuwe versie van het afsprakenstelsel: release 1.6.0. Release 1.5.1 wordt daarmee de verplichte versie voor gegevensuitwisseling conform MedMij. Wij zetten de grootste veranderingen op een rij.

MedMij-deelnemers waren betrokken bij de totstandkoming van de nieuwe release en de uitwerking daarvan. Net als de voorgaande release kwam 1.6.0 mede tot stand op basis van requests for change (RFC’s). Deze RFC’s werken we in een openbare omgeving uit (Confluence) zodat MedMij-deelnemers kunnen bijdragen aan (mogelijk) toekomstige ontwikkelingen.

Hiervoor organiseerde MedMij onder meer verschillende expertsessies waarin betrokkenen actief mee konden denken over de nieuwe release van het afsprakenstelsel. Ook dit keer was er tijdens de sessies veel betrokkenheid van MedMij-deelnemers, waarmee we fundament verder kunnen verstevigen.

Release 1.5.1 nu de verplichte versie

Sinds 2020 werkt MedMij met een zogenaamd ‘dakpanmodel’. Release 1.4.0 (de tot 14 mei 2022 verplichte release) heeft sinds 14 mei jl. de status ‘verouderd’. Dit wil zeggen dat deze release niet meer actief is. Release 1.5.1 is nu de verplichte versie. Release 1.6.0 is nu ook geldig, met een optionele status. Hiermee geeft MedMij alle deelnemers de tijd om de veranderingen, die een nieuwe release met zich meebrengt, te implementeren. Een ander doel is zorgen dat PGO-gebruikers sneller nieuwe functionaliteiten kunnen gebruiken.

MedMij blijft samen met haar deelnemers het afsprakenstelsel doorontwikkelen. Toekomstige aanpassingen zullen volgen uit onder meer wet- en regelgeving, techniek en standaarden en uiteraard uit wensen en eisen van de deelnemers.

Wijzigingen in release 1.5.1

In de nu verplichte release 1.5.1 voerden we onder meer deze wijzigingen door:

Gebruiksvriendelijkheid

Het aantal keer dat de PGO-gebruiker moet inloggen, en toestemming moet geven, wordt verkleind. Iemand kan in één keer toestemming geven voor het verzamelen van gegevens bij alle gegevensdiensten die een aanbieder aanbiedt op het netwerk. Dit is alleen mogelijk voor de gegevensdiensten die een aanbieder via dezelfde leverancier (Dienstverlener (zorg)aanbieder) worden aangeboden. Voor PGO’s is dit optioneel om in te bouwen, voor DV(Z)A’s verplicht.

Veiligheid

MedMij vereist bij het inloggen op een PGO dat er naast een wachtwoord een tweede verificatie plaatsvindt om de identiteit van de gebruikers vast te stellen. Dit heet tweefactorauthenticatie. Als tweede factor is SMS gezien onvoldoende veilig. Daarom worden PGO-leveranciers verplicht om ook een veiligere tweede factor te bieden.

Het verplicht gebruik van tweefactorauthenticatie geldt voortaan op de volledige PGO die het MedMij-label draagt, niet alleen op het deel waar de MedMij-uitwisseling plaatsvindt.

Machtigen

Optioneel is ook vrijwillige vertegenwoordiging mogelijk. Hierdoor kan een PGO-gebruiker zich binnen de eigen PGO laten vertegenwoordigen door iemand anders. De vertegenwoordiger maakt gebruik van het dossier dat al voor de vertegenwoordigde bij de PGO-leverancier bekend is.

Wijzigingen 1.6.0

Voor de 1.6.0-release van het afsprakenstelsel werd onder meer een aantal nieuwe functionaliteiten uitgewerkt die een bijdrage leveren aan het verbeteren van het gebruiksgemak van PGO’s. Dit zijn het mogelijk maken om opgehaalde gegevens uit de PGO te verwijderen en het aanpassen van alle schermteksten naar B1-niveau om de leesbaarheid voor een brede groep gebruikers te verbeteren. Ook is een voorbereiding getroffen om in een later stadium over verschillende DVZA’s heen te kunnen autoriseren, waarmee de flexibiliteit van het stelsel toeneemt.

Voor een totaaloverzicht van de wijzigingen: zie de changelog. Alles over het afsprakenstelsel lees je hier.

 

Wegiz moet zorgen voor digitale verbondenheid in de zorg

Vandaag was een belangrijke dag voor Stichting MedMij en iedere andere partij die betrokken is bij gegevensontsluiting richting PGO’s. De Eerste Kamer heeft vanmiddag unaniem het wetsvoorstel voor de Wet elektronische gegevensuitwisseling in de zorg (Wegiz) aangenomen, inclusief het amendement over uitwisseling richting persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO’s).

Digitale verbondenheid

VWS-minister Ernst Kuipers zei in september 2022: ‘Met deze wet gaan we ervoor zorgen dat verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren, zodat zorgverleners eenvoudig gegevens met elkaar kunnen delen en zo beter en sneller hun patiënt kunnen helpen. Op naar meer digitale verbondenheid in de zorg!’

Amendement

Met het amendement over PGO’s is er aan de Wegiz iets extra’s toegevoegd, namelijk het regelen van de elektronische gegevensuitwisseling tussen zorgverlener en de persoonlijke gezondheidsomgeving van hun patiënten/cliënten. Hierbij werd al gesteld dat het MedMij Afsprakenstelsel kan dienen als veilig en betrouwbaar stelsel voor die uitwisseling.

Gegevensontsluiting richting PGO’s

De minister heeft eerder ook gezegd dat hij groot belang hecht aan goed functionerende PGO’s, zoals opgenomen in het coalitieakkoord, en gaat onderzoeken hoe de gegevensontsluiting naar PGO’s minder vrijblijvend kan worden gemaakt. En dat het belangrijk is om per uitwisseling te kunnen bepalen hoe de verplichting om via een PGO te kunnen ontsluiten tot stand moet komen.

Nationale Visie

In de Nationale Visie op het gezondheidsinformatiestelsel dat onlangs door het kabinet naar de Tweede Kamer is gestuurd, is het uitgangspunt dat medische gegevens beschikbaar moeten zijn voor burgers, patiënten, zorgverleners, mantelzorgers, onderzoekers en beleidsmedewerkers om te gebruiken voor gezondheid, preventie en/of zorg. Stichting MedMij vervult met het afsprakenstelsel een sleutelrol hierin, waarbij de PGO het middel is om hieraan tegemoet te komen.

Stip op de horizon

Wij willen de komende jaren graag een bijdrage blijven leveren aan de veranderingen die nodig zijn om de (digitale) uitdagingen in de zorg aan te kunnen. Hiervoor moet nog veel werk worden verricht maar ons doel om iedere burger in Nederland die dat wil regie te laten krijgen over diens eigen gezondheidsgegevens via een PGO is de stip op de horizon.

Onderzoek naar aanvullende ketenmonitoring en –logging afgerond

Stichting MedMij wil problemen in de keten van gegevensuitwisseling in de nabije toekomst sneller kunnen herkennen en oplossen. Daarvoor is het belangrijk om problemen direct te kunnen vaststellen door ze te uniformeren, verzamelen en loggen op één centrale locatie. Aanvullende ketenmonitoring en -logging vanuit MedMij is een oplossing hiervoor. Daarmee is ketenmonitoring en -logging onderdeel van release 2.0 van het MedMij Afsprakenstelsel. PROVES heeft met een onderzoek naar aanvullende ketenmonitoring en -logging in opdracht van Stichting MedMij de specificaties hiervan verder onderzocht en uitgewerkt.  

In het huidige MedMij Afsprakenstelsel wordt van deelnemers verwacht dat zij zelf zicht hebben op verstoringen in hun eigen applicatie met hun eigen logging en monitoring. Daarnaast wordt van MedMij-deelnemers verwacht dat zij zicht hebben op de verstoringen die zij ervaren in de communicatie met andere MedMij-deelnemers. In de praktijk blijkt echter dat de informatie die op dit moment wordt verzameld en beschikbaar is, onvoldoende toereikend is en wel voor:

1) het tijdig signaleren, melden, analyseren en oplossing van verstoringen.

2) het sturen op oplossingen van structurele problemen of trends in PGO-gebruik.

Centrale ketenmonitoring en -logging

Met behulp van aanvullende en centrale ketenmonitoring en –logging vanuit MedMij kunnen we bovenstaande problemen hopelijk oplossen. Stichting MedMij ziet toe op de beschikbaarheid van zorginformatie en de correcte uitwisseling van medische gegevens waardoor we verstoringen direct kunnen identificeren en vervolgens in actie komen. De kwaliteit van de gegevensuitwisseling gaat hierdoor omhoog.

Via de pilot onderzocht PROVES samen met het beheerteam van MedMij en MedMij-deelnemers hoe deze aanvullende ketenmonitoring  en -logging er precies uit kan zien.

Opzet onderzoek en belangrijkste bevindingen

De pilot bestond uit twee delen en wel theoretische verdiepingssessies en een hackathon.

Conclusies en vervolgstappen

Uit de pilot kwamen enkele belangrijke conclusies naar voren:

  • Deelnemers aan de hackathon waren enthousiast over de efficiënte vorm van samenwerken en het snel kunnen schakelen. Ze gaven aan dat zij regelmatiger op deze manier willen testen.
  • MedMij-deelnemers zijn blij met de mogelijkheid om samen met elkaar en MedMij te kunnen werken aan de gegevensuitwisseling en de onderdelen van het MedMij Afsprakenstelsel. Wel willen ze de mogelijkheid krijgen om in een eigen testomgeving van tevoren nieuwe technische specificaties te beproeven. Dit kan gekoppeld worden aan aanstaande releases, functionaliteiten, nieuwe standaarden en dergelijke.
  • MedMij-deelnemers willen technische specificaties van onderdelen van een release ver voor verplichtstelling ontvangen. Het inbouwen kost tijd, dat bleek nu ook bij de technische specificaties van de aanvullende ketenmonitoring en -logging.

De komende periode gaan MedMij-deelnemers verder met het inbouwen en testen van de technische specificaties van ketenmonitoring en -logging. MedMij Beheer heeft de technische specificaties aangepast en – waar nodig – verduidelijkt. De implementatie van ketenmonitoring en -logging wordt gefaseerd ingevoerd waarbij wordt begonnen met loggen. Andere onderdelen zoals het dashboard en het proactief monitoren volgen op een later moment.

Download hier de volledige eindrapportage van de Pilot Ketenmonitoring en -logging.

PROVES, Stichting MedMij en MedMij Beheer kijken terug op een geslaagde pilot. Het betrof een fijne samenwerking met de betrokkenen, waarbij waardevolle inzichten zijn opgedaan.

Testdag om uitwisseling van vaccinatiegegevens te beproeven

In 2022 voerde PROVES in opdracht van Stichting MedMij een Proof of Concept (PoC) uit voor de nieuwe gegevensdienst Vaccinatiegegevens. Inmiddels is de gegevensdienst beschikbaar en de ambitie is om deze zo snel mogelijk te implementeren via een gecontroleerde livegang bij het RIVM. Om de implementatie goed te laten verlopen is er aan de hand van een testdag gekeken of de uitwisseling succesvol gaat en ook de MedMij-deelnemers zijn ondersteund bij de implementatie van deze nieuwe gegevensdienst.

Om de uitwisseling van de gegevensdienst Vaccinatiegegevens met MedMij-deelnemers en het RIVM te beproeven, organiseerde PROVES en MedMij in november 2023 een speciale testdag. Tijdens de dag is gekeken naar COVID-19-vaccinaties en naar de vaccinaties binnen het Rijksvaccinatieprogramma (RVP) zoals de DKTP-vaccinatie tegen Difterie, Kinkhoest en Tetanus. De bevindingen zijn te vinden via de link naar de eindrapportage onderaan dit bericht.

Doelstelling

  1. MedMij-deelnemers ondersteunen bij de implementatie van de gegevensdienst Vaccinatiegegevens (specifiek COVID-19-vaccinaties en vaccinaties uit het Rijksvaccinatieprogramma).
  2. Inzicht krijgen of noodzakelijke bevindingen vanuit de PoC opgelost zijn.
  3. Inzicht krijgen in eventuele resterende issues.

Aanpak

    1. Voorbereiding van de testdag: testcliënten en testscenario’s ontwikkelen. Hierbij waren Nictiz en het RIVM betrokken.
    2. Deelnemers uitnodigen: MedMij-deelnemers met een open uitvraag uitnodigen voor de testdag.
    3. Informatiebijeenkomst: De organisatie van een informatieve bijeenkomst voor de deelnemers. Tijdens deze bijeenkomst hebben de deelnemers informatie ontvangen over de testdag en de benodigde voorbereiding.
    4. Snelcheck: Voorafgaand aan de testdag hebben de deelnemers enkele stappen ondernomen ter voorbereiding.
    5. Testdag:Het begeleiden en faciliteren van de testdag zelf waarbij vijf testcliënten en vier testscenario’s door de deelnemers doorlopen zijn.
    6. Triage: Triëren van issues om de gevonden issues toe te wijzen.
    7. Rapportage: Bevindingen en evaluatie samenvoegen in de eindrapportage.

Bevindingen & conclusie

In totaal zijn vier bevindingen opgenomen in de rapportage. De twee belangrijkste bevindingen worden hieronder kort toegelicht:

  • Unicode-tekens veroorzaken uitval op het moment dat met de Nictiz-XSLT een FHIR-bericht wordt opgesteld.
  • Vaccinaties zonder Handels Product Kenmerken (HPK)-codes worden niet getoond (zelfde issue als eerder in de PoC en punt is belegd bij Nictiz)

Met de testdag Vaccinatiegegevens zijn MedMij-deelnemers ondersteund bij de uitwisseling van de gegevensdienst Vaccinatiegegevens (ID:63. COVID-19-vaccinaties en RVP-vaccinaties). De testdag was een succes en heeft geleid tot belangrijke stappen in de doorontwikkeling van de gegevensdienst Vaccinatiegegevens.

Vind hier de eindrapportage.