PGO-informatiepunt ondergebracht bij Helpdesk Digitale Zorg  

Nieuws01 november 2023

Per 1 november kunnen zorggebruikers en zorgverleners terecht bij het informatiepunt voor persoonlijke gezondheidsomgevingen. Dit PGO-informatiepunt wordt verzorgd door Helpdesk Digitale Zorg en is een samenwerking tussen Patiëntenfederatie Nederland en Stichting MedMij. De oorspronkelijke opdracht voor een PGO-informatiepunt komt van het ministerie van VWS. Die opdracht luidde: ‘Kom tot een landelijk PGO-informatiepunt voor zorgaanbieders, burgers/patiënten en eventueel projectleiders’.  

Steeds meer Nederlanders gebruiken een persoonlijke gezondheidsomgeving, een PGO. Maar er zijn mensen die hier begeleiding bij nodig hebben. Of die specifieke vragen hebben over PGO’s, de veiligheid ervan en het vinden van hun zorgverlener. En er zijn zorgverleners die graag antwoord willen op zorg specifieke vragen over PGO’s. Het landelijk PGO-informatiepunt voorziet hierin.  Inmiddels zijn er al één miljoen medische gegevens opgevraagd in een PGO met MedMij-label en per dag komen er maar liefst zo’n 1.000 nieuwe PGO-gebruikers bij. Al deze mensen kunnen terecht bij het PGO-informatiepunt dat per 1 november telefonisch, per mail en via chat bereikbaar is:  085-303 4959 en pgo@helpdeskdigitalezorg.nl. 

Toegankelijk en servicegericht

Voor de zomer startten Stichting MedMij en Patiëntenfederatie Nederland op kleine schaal met een informatiepunt per mail. Al snel kwam de wens om het informatiepunt uit te breiden met de mogelijkheid tot telefonisch contact en de mogelijkheid om te chatten. Om die reden is de samenwerking met de Helpdesk Digitale Zorg tot stand gekomen.  

Helpdesk Digitale Zorg is een stichting die zich inzet om digitale zorg voor iedereen toegankelijk te maken. Ze biedt op dit moment ondersteuning bij digitale zorgvragen van patiënten en cliënten van ruim 25 Nederlandse zorginstellingen. De medewerkers van de Helpdesk Digitale Zorg hebben daardoor veel ervaring met vragen over digitale zorg en dus ook vragen die leven bij (toekomstige) PGO-gebruikers. Per 1 november 2023 verzorgen zij ook het PGO-informatiepunt. Hier kunnen alle zorggebruikers en zorgverleners terecht met hun vragen. 

Over PGO’s

PGO is de afkorting voor persoonlijke gezondheidsomgeving. Het is een app of website waarin je gratis een kopie kunt ophalen van je medische gegevens. Vaak kun je ook gezondheidsgegevens toevoegen die je zelf meet. Er zijn verschillende PGO’s om uit te kiezen. Nog niet alles is mogelijk en nog niet alle zorgverleners zijn aangesloten, maar dat worden er steeds meer. Met een PGO met MedMij-label staan gegevens over je gezondheid op één plek. Zo krijg je meer grip op je gezondheid. 

Bereikbaarheid PGO-informatiepunt

Het PGO-informatiepunt is bereikbaar via 085-303 4959 op werkdagen tussen 08.00 en 18.00 uur. Belt iemand buiten deze tijden, dan wordt diegene de volgende werkdag teruggebeld. Op www.helpdeskdigitalezorg.nl/pgo staat een aantal van de meest gestelde vragen over PGO’s en de contactgegevens in één overzicht.  

Arthur Schellekens, directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland: 

“Met een PGO hebben mensen straks al hun medische gegevens bij elkaar. Daarmee krijg je meer grip op je gezondheid en regie op je medische gegevens. Maar PGO’s zijn nog steeds volop in ontwikkeling en nog niet alles is mogelijk. Zo merken we dat de gebruiksvriendelijkheid als gevolg van onder andere de strenge veiligheidseisen nogal wat te wensen over laat. Voor een grote groep mensen is het best ingewikkeld om een PGO te gaan gebruiken en zij hebben daar hulp bij nodig. Het PGO-informatiepunt helpt mensen op weg en is bij de Helpdesk Digitale Zorg in goede handen.”    

Marc van Dijk, directeur Stichting MedMij: 

“Het PGO-gebruik neemt toe en daarmee ook de vragen die we bij binnenkrijgen van zorgverleners en zorggebruikers. Vragen over het ophalen van medische gegevens via DigiD, over de veiligheid en over wat MedMij nu precies doet. Vanaf nu kunnen mensen zowel telefonisch als per mail en chat terecht bij één helpdesk en wel het PGO-informatiepunt. Iedereen die vragen heeft of begeleiding nodig heeft bij het ophalen van gegevens in PGO’s wordt gehoord en geholpen. Heel fijn dat we dit informatiepunt samen met de Patiëntenfederatie zijn gestart en de perfecte partij voor de uitvoering hebben gevonden. Helpdesk Digitale Zorg heeft veel ervaring en weet als geen ander vragen over digitale zorg te beantwoorden – voor zorgverleners en -gebruikers.” 

Merlijne Sonneveld, oprichter en directeur van Helpdesk Digitale Zorg:   

“Het doel van PGO’s om mensen te ondersteunen bij hun digitale zorg, sluit naadloos aan bij onze missie. We ondersteunen reeds de patiënten en cliënten van ruim 20 Nederlandse zorginstellingen en zijn blij onze ervaring en kennis nu ook in te zetten voor iedereen die vragen heeft over PGO’s. Ons team zit klaar voor deze zorggebruikers én zorgverleners, met kennis van zaken en met veel geduld voor een heldere uitleg.”