Veelgestelde vragen

Wat is MedMij, wat is een PGO, hoe zit het met mijn privacy…? Op deze pagina vind je de antwoorden op vragen wij vaak krijgen. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder. Bel op werkdagen tussen 9.00 uur en 17.00 uur naar 070-317 3434. Of stuur een e-mail.

gegevensuitwisseling-pgo-asten-zoeterneer-medmij

Over MedMij en het MedMij-label

reumazorg-zwn-gegevensuitwisseling-pgo-medmij
Wat is MedMij?
Steeds meer mensen willen inzicht in hun gezondheid. MedMij helpt om dat mogelijk te maken. Iedereen die dat wil, kan namelijk beschikken over zijn eigen gezondheidsgegevens, in een zelfgekozen persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Een PGO is een app of een website. MedMij zorgt ervoor dat zo’n PGO veilig is. En daarmee: dat jouw gegevens veilig zijn. MedMij is dé Nederlandse standaard voor het veilig en betrouwbaar uitwisselen van medische gegevens tussen jou en gezondheidsprofessionals. Denk aan ziekenhuis, de huisarts, en in de toekomst waarschijnlijk ook het consultatiebureau en de apotheek.
Wat betekent het MedMij-label?
Als je het MedMij-label ziet, dan ben je er zeker van dat jouw medische gegevens daar op een veilige en betrouwbare manier uitgewisseld kunnen worden. En dat aan de hoge eisen van MedMij voldaan wordt.
Waar kan ik het MedMij-label tegenkomen?
Je komt het MedMij-label tegen op een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Een PGO is een app of website. Je kunt het label ook tegenkomen in bijvoorbeeld het ziekenhuis of bij je huisarts. Dan weet je dat daar veilig medische gegevens kunnen worden uitgewisseld. Hier vind je een actueel overzicht van alle PGO’s met een MedMij-label. Of kijk op PGO.nl.
Wie is initiatiefnemer van MedMij?
MedMij is een initiatief van Patiëntenfederatie Nederland. In 2015 ontstond MedMij door het Informatieberaad Zorg: een samenwerking tussen het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en deelnemers uit de zorg.
Om te beginnen ontwikkelden we afspraken en standaarden die nodig zijn om gegevens veilig te kunnen uitwisselen. Toen de eerste partijen het MedMij-label behaalden, werd vervolgens Stichting MedMij opgericht. Wij kunnen onafhankelijk besluiten of een partij mag toetreden. Daarnaast mogen wij deelnemersovereenkomsten afsluiten en optreden als een MedMij-deelnemer zich niet aan de afspraken houdt.
Wie betaalt MedMij?
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en brancheorganisatie Zorgverzekeraars Nederland (ZN) betalen MedMij. Wij besluiten onafhankelijk of een partij mag toetreden. Daarnaast sluiten wij deelnemersovereenkomsten af en treden we op als een deelnemer zich niet aan de afspraken houdt.

Over persoonlijke gezondheidsomgevingen (PGO's)

reumazorg-uitwisseling-gegevens-medmij
Wat is een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO)?
Een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) is een app of een website waarin jij zelf gezondheidsgegevens kunt verzamelen. Bijvoorbeeld informatie over wat je eet, hoeveel je sport of hoe je slaapt. Straks kun je ook medische gegevens in je PGO zetten. Denk aan je bloedgroep, de vaccinaties die je hebt gehad en de medicijnen die je gebruikt. Kijk op PGO.nl voor meer informatie.
Wat is het verschil tussen een PGO en een portaal?
Patiëntenportalen zijn websites van zorgaanbieders. Vaak heb je inloggegevens voor meerdere portalen, zoals van jouw ziekenhuis, huisarts en fysiotherapeut. Een PGO is anders: het is een online plek (app of website) die van jouzelf is. In een PGO verzamel je eenvoudig de gegevens die de verschillende zorgverleners van je hebben. Daarna kun je die gegevens bovendien zelf beheren en delen. Of en met wie je je gegevens deelt, bepaal je zelf. Zo heb jij grip op je eigen gezondheidsgegevens. Meer weten? Bekijk de video op PGO.nl.
Zijn er PGO's met MedMij-label?
Ja, er zijn nu 24 PGO’s met MedMij-label. Een actueel overzicht vind je hier. Hier staan de partijen genoemd die een PGO mogen aanbieden. Elke PGO ziet er anders uit. En in elke PGO kun je weer andere gegevens bijhouden. Bijvoorbeeld hartslagmetingen, bloeduitslagen of eet- en slaapgewoonten. Het verschilt straks ook per PGO welke medische gegevens je kunt uitwisselen. Kies dus een PGO met functies die jij belangrijk vindt. Op de Digitale Zorggids vind je een handige tool om PGO's met elkaar te vergelijken.
Ontwikkelt MedMij zelf een PGO?
Nee, MedMij bepaalt de regels waaraan een PGO moet voldoen. Zodat jouw gegevens veilig zijn en je deze betrouwbaar kunt uitwisselen met je zorgverlener.
Van welke zorgaanbieders kan ik gegevens in mijn PGO zetten?
Op dit moment kun je medische gegevens van de meeste huisartsen en GGZ-instellingen in je PGO zetten. Denk aan gegevens over je bloeduitslagen, je medicijnen en allergieën. Op korte termijn zijn ook je gegevens bij ziekenhuizen beschikbaar.
Waar kan ik terecht met vragen over PGO's?
Kijk voor meer informatie en veelgestelde vragen op PGO.nl. Staat je vraag er niet bij? Op PGO.nl vind je ook de telefoonnummers van het Nationale Zorgnummer en de DigiHulplijn.

Over veiligheid en privacy

Hoe veilig is het gebruik van PGO's?
Als een PGO een MedMij-label heeft, kun je zeker van zijn dat je ‘m veilig kunt gebruiken. Een MedMij-label krijg je namelijk niet zomaar. Daarvoor moet een PGO voldoen aan alle MedMij-afspraken. Dat zijn strenge regels voor privacy en informatiebeveiliging. En dat is maar goed ook. Want in een PGO verzamel je jouw persoonlijke gezondheidsgegevens. Denk aan: medicijngebruik, vaccinatiegegevens, bloeddruk, bloedwaarden, mentale gezondheid, operaties of (chronische) aandoeningen. Allemaal privacygevoelige gegevens. Lees meer over de MedMij-regels in het factsheet Veiligheid.
Hoe haal ik veilig mijn medische gegevens in mijn PGO op?
Als je met je PGO gegevens wilt ophalen bij bijvoorbeeld je huisarts, moet je DigiD gebruiken. Met DigiD weet de huisarts zeker dat jij het bent die jouw medische gegevens opvraagt.
Wat moet ik doen om in te loggen in mijn PGO?
Veilig inloggen in je PGO gebeurt in twee stappen. Stap 1 is een gebruikersnaam en wachtwoord invullen. Stap 2 is bijvoorbeeld een code of een vingerafdruk. Daarmee zijn jouw gegevens extra beschermd.
Kunnen anderen meekijken in mijn PGO?
Nee. Een PGO is helemaal van jou. Niemand kan er in kijken. Tenzij jij dat zelf wilt. In sommige PGO’s kun je iemand machtigen om namens jou je gegevens te verzamelen, in te zien of te delen. Bijvoorbeeld een mantelzorger. Die moet je dan wel eerst machtigen. Op DigiD.nl zie je hoe je dat doet.
Kan mijn zorgverzekeraar in mijn PGO kijken?
Nee. Als jouw PGO een MedMij-label heeft, kan je zorgverzekeraar er niet in kijken. Een PGO is een app of website die helemaal van jouzelf is. Jij beslist zelf of en met wie je jouw gegevens wilt delen.
Als ik betrokken raak bij een verkeersongeluk, mag de politie dan zomaar in mijn telefoon naar mijn medische gegevens kijken?
Nee, dat mag niet. Soms mag een agent kijken of je je smartphone hebt gebruikt tijdens het rijden, maar hij mag dan niet zomaar lezen wát er er op je telefoon staat.
Hoelang blijven mijn gegevens zichtbaar in mijn PGO?
Je gegevens blijven zichtbaar zolang je de PGO wil gebruiken. Uiteraard kun je zelf je gegevens wissen in je eigen PGO. Maar dan wel gelijk ál je gegevens. Je kunt dus niet alleen een deel van je gegevens wissen. Zo voorkomen we dat slechts een gedeelte van de waarheid gedeeld kan worden met een zorgverlener.
Als je je PGO niet meer wil gebruiken en deze opzegt, worden je gegevens ook gewist. Ze worden dan nog wel een tijd bewaard door je PGO-leverancier. In de gebruikersovereenkomst staat hoe lang precies.
Kunnen zorgaanbieders via MedMij informatie delen met andere zorgaanbieders?
Nee, zorgaanbieders kunnen onderling geen informatie uitwisselen via MedMij. In de toekomst kun je je gegevens wel zélf delen met andere zorgverleners. Als jij dat wilt, natuurlijk.
Wie is verantwoordelijk voor de gedeelde gegevens van de zorgverlener als deze gegevens in mijn PGO staan?
Verzamel je de gegevens die een zorgverlener over jou heeft in je PGO, dan worden ze onderdeel van jouw persoonlijke dossier. En zorgverleners zijn niet verantwoordelijk voor dat persoonlijke dossier.
Het werkt als volgt: jij stuurt een verzoek naar je zorgverlener. Die stuurt een (gedeeltelijke) kopie van jouw gegevens naar je PGO. Zodra je de gegevens in je PGO ziet staan, zijn ze onderdeel van jouw persoonlijke dossier. De PGO-leverancier beheert deze in opdracht van jou.
Wat betekent het voor mijn zorgverlener(s) als ik van PGO wissel?
Niets. Jij kiest je PGO. Dit heeft geen invloed op je zorgverleners. Als je overstapt naar een andere PGO met MedMij-label, merkt je zorgverlener daar niets van.
Heb ik recht op alle gegevens uit het zorginformatiesysteem?
Nee. Zorgverleners zijn weliswaar wettelijk verplicht om jouw medisch dossier aan jou aan te bieden. En sinds juli 2020 zijn ze zelfs verplicht om jouw gegevens op verzoek digitaal te delen. Maar, niet álle gegevens vallen hieronder: persoonlijke werkaantekeningen bijvoorbeeld niet.
Daarnaast is het nu nog niet mogelijk om álle gegevens al op de MedMij-manier uit te wisselen. Maar daar wordt wel hard aan gewerkt! Er komt steeds meer beschikbaar.
Tot slot zijn er specifieke regels voor het inzien van je medische dossier als je onder de 16 bent. Afhankelijk van de situatie, kan een arts besluiten om niet al je gegevens met je te delen.
Kan ik zelf gegevens toevoegen aan of verwijderen uit mijn medische dossier?
Nee, je kunt alleen gegevens in je PGO verzamelen uit je medische dossier dat bij je zorgverlener, zoals je huisarts, in de computer staat. Alleen jouw zorgverlener kan dus het medisch dossier aanpassen.
Waar bewaart mijn PGO-leverancier mijn data?
Dat hangt af van de PGO-leverancier: iedere leverancier kan dat net even op een andere manier doen. Maar, je kunt er wel helemaal zeker van zijn dat je data veilig bewaard worden. De PGO-leverancier moet namelijk voldoen aan de eisen die MedMij stelt. Heb je hier vragen over, stel die dan aan je PGO-ontwikkelaar.