
Ruim half miljoen Nederlanders haalden in 2024 via MedMij gegevens op
In 2024 haalden 571.000 Nederlanders ruim 1,6 miljoen keer een kopie van het medisch dossier op in hun persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Een stijging van 16%; vorig jaar waren er 490.515 unieke gebruikers, met 1,2 miljoen uitwisselingen.
In de laatste maand van 2024 wisselden PGO-gebruikers met 4.388 zorgaanbieders gegevens uit. Dit is 93% van de 4.715 zorgaanbieders die op dit moment op de Zorgaanbiederslijst (ZAL) staan. 83% van de medisch-specialistische instellingen, 93% van de huisartsen en 49 GGZ-instellingen zijn op MedMij aangesloten. Ook is het inmiddels mogelijk om de eerste gegevens uit het Rijksvaccinatieprogramma op te halen en een kopie van een deel van het medisch dossier op te vragen binnen de langdurige en curatieve zorg. De gegevens die het meeste in 2024 werden opgehaald zijn documenten, huisartsgegevens, basisgegevens zorg, afspraken en vaccinatiegegevens. Samen zorgden deze voor 97% van het verkeer het afgelopen jaar.
Succesvolle uitwisselingen
Als een gebruiker is ingelogd, ligt het succespercentage van het aantal berichten dat tussen DVA’s (dienstverlener in het (zorg)aanbiedersdomein) en DVP’s (dienstverlener in het persoonsdomein) wordt uitgewisseld gemiddeld op zo’n 94%. Dit betekent dat 94% van de berichten die uitgewisseld worden technisch correct worden verstuurd en ontvangen.
Menselijke factor
Er ligt een uitdaging bij het inlogproces bij zorgaanbieders om de data op te halen. Als een gebruiker stopt met handelen tijdens DigiD inloggen of tussentijds de app sluit, wordt er niet succesvol uitgewisseld. Ook kan het zijn dat een uitwisseling soms terecht niet leidt tot het tonen van gegevens in de PGO omdat de gebruiker bijvoorbeeld niet bekend is bij de zorgaanbieder of daar geen toestemming heeft gegeven voor het uitwisselen van zijn of haar gegevens. Succesvol PGO-gebruik is dus van meerdere factoren afhankelijk.
Opvolging
We zetten diverse stappen om het uitvalpercentage verder te verlagen. De eerste stap zetten we vorig jaar met het invoeren van langdurige toestemming waarmee het mogelijk is om voor een langere periode toestemming te geven voor het uitwisselen van gegevens. Dit betekent dat een PGO-gebruiker minder vaak hoeft in te loggen. Uit de cijfers blijkt dat er bijna twee keer zoveel succesvolle bevragingen zijn als langdurige toestemming is ingebouwd. Dit geeft aan dat deze functionaliteit flinke winst in het ophaalproces oplevert.
Een volgende stap die voor verdere verbetering zal zorgen, is het opzetten van een vertrouwde authenticatiedienst door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Met deze vertrouwde authenticatiedienst kunnen PGO-gebruikers met één keer inloggen via DigiD automatisch alle gegevens in hun PGO verzamelen. Het gebruiksgemak neemt toe en het uitvalpercentage gaat ook hierdoor omlaag.