PGO waardevol hulpmiddel voor overzicht in langdurige zorg

Nieuws25 juni 2025

Cliënten, mantelzorgers en zorgverleners uit de langdurige zorg zien de persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO) als een waardevol hulpmiddel om overzicht te houden, samen te beslissen en doelgericht inzicht te krijgen in de zorgsituatie. Dat blijkt uit een kwalitatief onderzoek dat Stichting MedMij in april 2025 uitvoerde in samenwerking met vijf zorgaanbieders in Noordoost-Nederland.

MedMij werkt aan veilige en betrouwbare uitwisseling van gezondheidsgegevens via PGO’s. In dit onderzoek stond de vraag centraal welke gegevens uit de langdurige zorg (LZ) relevant zijn om naar de PGO te ontsluiten en hoe deze het beste gepresenteerd kunnen worden. In drie groepsgesprekken met in totaal 15 cliënten, mantelzorgers en zorgverleners uit de VVT (verpleging, verzorging en thuiszorg) werd gesproken over informatiebehoeften, gebruiksvriendelijkheid en gewenste functionaliteiten. Goed om te vermelden: De resultaten zijn indicatief vanwege het beperkte aantal respondenten per zorgtype.

Informatiebehoeften

De respondenten kregen onder andere vragen over welke gegevens volgens hen relevant zijn om te delen via een PGO. Ze konden hierbij kiezen uit de bestaande gegevensverzameling (BgLZ), de aanvullende gegevens die als verzibd zijn binnen eOverdracht + meetwaarden maar ook andere informatie zoals dagrapportage en het zorgplan. In de tabellen hieronder staan deze gegevens.

Gegevensoverzicht BgLZ

Gegevens Uitleg
Cliënt Gegevens over cliënt, zoals: naam, geboortedatum, adres en woonplaats
Contactpersoon Naam en contactgegevens contactpersoon/eerste relatie cliënt (bijvoorbeeld een partner, zoon of dochter)
Zorgaanbieder Naam van de zorgorganisatie waar cliënt zorg van ontvangt
Zorgteam/zorgverleners Overzicht van naam en functie van zorgverleners die bij cliënt betrokken zijn, zoals artsen, (thuis)verpleegkundigen, fysiotherapeuten, et cetera.
Verpleegkundige interventie Handelingen die verpleegkundigen uitvoeren met betrekking tot het probleem waar client last van heeft
Behandeldoel Gewenst resultaat van de zorg, zoals met cliënt besproken
Behandelaanwijzing Overzicht van behandelingen die volgens cliënt al dan niet uitgevoerd mogen worden (op basis van de mondelinge of schriftelijke wilsverklaring)
Verrichting Handeling die cliënt heeft ondergaan
Uitkomst van zorg Resultaat dat bereikt is door middel van de geleverde zorg
Probleem Klacht/medische diagnose van cliënt en voorgeschiedenis
Medisch hulpmiddel Bijvoorbeeld verbandmiddel
Allergie/intolerantie Gegevens over allergieën en intoleranties van cliënt
Wilsverklaring Wensen van de cliënt ten aanzien van zelfbeschikking
Laboratoriumuitslag Resultaat van laboratoriumbepaling

Aanvullende gegevens Langdurige Zorg

Gegevens Uitleg
Betaler Zorgverzekeraar
Contact Afspraken, zoals gepland onderzoek, afspraak polikliniek
Bloeddruk Gemeten bloeddruk
Lichaamsgewicht Gemeten gewicht
Lichaamslengte Gemeten lengte
Alert Zoals gegevens over infectierisico, bijvoorbeeld door een bacterie die resistent is tegen antibiotica
Woonsituatie Informatie over het type woning waar client woont en eventuele aanpassingen
Voedingsadvies Informatie over dieet of voedingsadvies
Lichaamstemperatuur Gemeten temperatuur
Vochtbalans Beschrijving van totale hoeveelheid vocht in en uit
Ademhaling Gemeten ademhalingsfrequentie
Polsfrequentie Gemeten polsfrequentie

Mogelijke aanvullende informatie

Gegevens Uitleg
Dagrapportage Dagelijkse voortgangsrapportage met betrekking tot zorgplan cliënt, bijvoorbeeld observaties, bijzonderheden, uitgevoerde interventies.
Zorgplan Overzicht van het verpleegkundig doel en de handelingen die uitgevoerd worden om dat doel te bereiken.

Belangrijkste inzichten

Uit het onderzoek kwam naar voren dat een combinatie van bestaande BgLZ-gegevens en aanvullende LZ-gegevens goed aansluiten bij de informatiebehoefte van cliënten, mantelzorgers en zorgprofessionals. Vooral meetwaarden, zorgplannen en inzicht in het zorgnetwerk worden als waardevol ervaren. Tegelijkertijd missen de respondenten nog gegevens over medicatie, contra-indicaties, hulpmiddelen en vervoer.

Hoewel cliënten zelf niet altijd digitaal vaardig genoeg zijn om een PGO te gebruiken, zien mantelzorgers en zorgverleners een PGO als een waardevol hulpmiddel om overzicht te houden, samen te beslissen en doelgericht inzicht te krijgen bij een intake of calamiteiten. Voorwaarde is wel dat de PGO andere portalen vervangt en niet als extra systeem wordt ervaren.

Advies voor ontwerp en ontsluiting

Op basis van het onderzoek adviseren de deelnemers MedMij om:

  • Gegevens af te stemmen op de gebruiksintentie van cliënten, mantelzorgers en zorgverleners;
  • Informatie overzichtelijk te presenteren, met duidelijke structuur, begrijpelijke taal en visuele ondersteuning;
  • Belangrijke gegevens bovenaan te plaatsen;
  • Ook mantelzorgers en wettelijke vertegenwoordigers toegang te geven tot de PGO.

MedMij gebruikt deze inzichten voor het opstellen van een richtlijn voor de ontsluiting van langdurige zorggegevens in PGO’s. De eerste implementaties worden in 2026 verwacht.