MedMij zet belangrijke stappen om te komen tot gebruiksvriendelijke en goedgevulde PGO’s

Nieuws30 september 2024

Vandaag presenteert Stichting MedMij aan de hand van de MedMij-roadmap de wijze waarop wij willen komen tot goedgevulde PGO’s die van meerwaarde zijn in het zorgproces en begrijpelijke informatie bevatten. De wensen van zorggebruikers, zorgverleners en leveranciers hebben wij in deze plannen meegenomen. Zo staan er op de roadmap belangrijke ontwikkelingen op het gebied van de gebruiksvriendelijkheid en de meerwaarde van PGO’s. We integreren eHealth-functionaliteiten, zoals vragenlijsten en zelfmetingen, en tonen op een begrijpelijke wijze de informatie met visualisatiestandaarden, patiëntvriendelijke termen en patiëntenvoorlichting.

Sinds 2018 werkt Stichting MedMij aan databeschikbaarheid voor burgers via een persoonlijke gezondheidsomgeving (PGO). Door het delen van data in één omgeving ontstaan er betere inzichten voor burgers en komen ze beter voorbereid op een consult. De overheid en veertien zorgpartijen willen dan ook dat in 2025 iedereen moet kunnen beschikken over een gebruiksvriendelijke PGO die van meerwaarde is in het zorgproces en begrijpelijke informatie bevat. Daar werken we met elkaar dan ook hard aan.

Mogelijkheden PGO

Er kan steeds meer met een PGO. Zo kan een PGO-gebruiker huisartsgegevens, documenten, gegevens van het ziekenhuis en gegevens binnen de GGZ opvragen. Ook de eerste vaccinatiegegevens en gegevens binnen de langdurige en curatieve zorg zijn beschikbaar. Het ontsluiten van gezondheidsgegevens naar de PGO is een complex proces. Toch is er al veel bereikt. Er zijn meer dan twee miljoen uitwisselingen via het MedMij-netwerk, er zijn bijna een half miljoen PGO-gebruikers, 4.756 zorgverleners staan op de Zorgaanbiederslijst en de eerste tests zijn uitgevoerd bij het inzetten van de PGO binnen het zorgproces.

Om in 2025 echter te komen tot gebruiksvriendelijke en goedgevulde PGO’s, die onderdeel worden van een zorgproces is meer nodig en daarom heeft MedMij de komende twee jaar de volgende ambities:

  • MedMij zorgt voor een veilig en betrouwbaar netwerk
  • Burgers kunnen meer gegevens van meer zorgaanbieders in hun PGO ophalen
  • PGO’s zijn gebruiksvriendelijk en bevatten begrijpelijke informatie
  • Burgers kunnen hun PGO actief gebruiken in hun zorgproces

Betrouwbaar netwerk

Binnen onze roadmap is de betrouwbaarheid van het afsprakenstelsel de komende jaren dé belangrijkste pijler. MedMij wil het vertrouwen in kwalitatief goede gegevensuitwisseling richting PGO’s laten groeien. In de Wegiz, die in april 2023 unaniem door de Eerste Kamer is aangenomen, staat dat gezondheidsgegevens uitgewisseld moeten kunnen worden via een PGO. Een betrouwbare en veilige uitwisseling is hierbij essentieel. Op dit moment ligt het uitvalpercentage rond de 48%. Dit percentage moet omlaag. We willen strengere monitoring en handhaving, een plan opstellen met Logius, de uitvoerder van DigiD, en helpen bij de bouw van een vertrouwde authenticatiedienst vanuit het ministerie van VWS.

Goedgevulde PGO

Om aan de IZA-doelstelling te voldoen gaan we er ook voor zorgen dat de PGO goedgevuld wordt. Diverse sectoren sluiten aan op de PGO zoals publieke zorg, waaronder het Rijksvaccinatieprogramma, reizigersvaccinaties en bevolkingsonderzoeken, mondzorg en geboortezorg. Ondertussen werkt Stichting MedMij ook aan modulaire gegevensdiensten waarbij informatie in een gegevensdienst aangepast kan worden aan een specifieke situatie. En we zullen de samenwerking opzoeken met andere afsprakenstelsels zoals Twinn en initiatieven zoals Cumuluz. Uiteindelijk is het hogere doel hetzelfde: databeschikbaarheid voor de burger.

Gebruiksvriendelijkere PGO

Zowel zorggebruikers als zorgaanbieders en leveranciers geven aan graag een gebruiksvriendelijkere PGO te willen. Veel mensen ervaren problemen met inloggen, het vinden van hun zorgaanbieder en het ophalen van gegevens. Daarom bouwt het ministerie van VWS, met hulp vanuit MedMij, een vertrouwde authenticatiedienst. Met deze vertrouwde authenticatiedienst kunnen PGO-gebruikers met één keer inloggen via DigiD automatisch alle gegevens verzamelen in hun PGO. Gebruikers hoeven niet een heel proces door van identificatie en authenticatie en het opzoeken van hun zorgverleners. Ze hoeven minder handelingen uit te voeren, het gebruiksgemak neemt toe en het uitvalpercentage gaat ook hierdoor omlaag. En met de vertrouwde authenticatiedienst kan een ouder, wettelijk vertegenwoordiger of gemachtigde zoals een mantelzorger, regie voeren over die gezondheidsgegevens waar hij/zij gerechtigd voor is.

PGO in zorgproces

We willen dat er meer gegevens in de PGO komen, maar zorggebruikers geven aan dat het voor hen ook heel belangrijk is dat zij die informatie begrijpen en dat ze de PGO kunnen gebruiken bij het opstellen van een zorgplan. Om aan deze wensen tegemoet te komen, komt MedMij met visualisatiestandaarden en patiëntvoorlichting. Ook integreren we patiëntvriendelijke termen en zorgen we ervoor dat functionaliteiten die de zorgaanbieder aanbiedt, opgeroepen kunnen worden vanuit de PGO. Denk hierbij aan het invullen vragenlijsten, het bijhouden van de bloeddruk, het maken van afspraken en delen van gegevens en het inzetten van de PGO bij (na)zorg voor mensen met hart- en vaatziekten, COPD of zwangerschapsdiabetes. De eerste testen gaan hier op korte termijn voor lopen.

Wil je meer weten over de gehele roadmap met bijbehorende tijdslijnen?
Publieksvriendelijke roadmap 2024