Voorkom dat PGO-gebruikers hun gegevens kwijtraken: meld praktijkwijzigingen altijd bij je DVA
Wijzigingen in je huisartsenpraktijk kunnen direct gevolgen hebben voor je vermelding op de MedMij Zorgaanbiederslijst (ZAL). Dat heeft weer invloed op de vindbaarheid van je praktijk in de PGO (persoonlijke gezondheidsomgeving) van je patiënten. Als je vermelding niet klopt, kunnen patiënten hun gegevens niet ophalen en kunnen onnodige vragen ontstaan.
Daarom is het belangrijk dat je wijzigingen altijd zo snel mogelijk doorgeeft aan je DVA (dienstverlener aanbieder). Hieronder lees je per situatie wat je moet doen.
Je praktijk krijgt een nieuwe naam
Je geeft deze wijziging door aan de Kamer van Koophandel (KvK), maar daarmee is het nog niet geregeld bij je DVA.
Je bent wettelijk verplicht te zorgen dat je patiënten je praktijk kunnen blijven vinden in hun PGO? Meld de nieuwe naam dan ook altijd direct bij je DVA.
Zo voorkom je dat patiënten vastlopen of vragen krijgen bij het ophalen van hun gegevens.
Je praktijk fuseert met een of meer andere praktijken
Bij een fusie zijn er drie mogelijke scenario’s:
- Volledige nieuwe inschrijving bij de KvK
Omdat de fusie een nieuwe organisatie vormt, krijg je een nieuw KvK-nummer. Geef deze nieuwe gegevens meteen door aan je DVA. - Je kiest de naam en KvK-inschrijving van een andere praktijk
Volg dan de instructies van punt 1: meld de nieuwe naam en gegevens bij je DVA en informeer je patiënten. - Je behoudt de naam van je huidige praktijk
Informeer samen met de andere praktijken je DVA dat jullie verdergaan onder jouw praktijknaam.
Je wisselt van HIS/EPD
Geef deze wijziging door aan je DVA. Soms werkt je nieuwe HIS/EPD met een andere DVA. Is dat het geval?
- Sluit dan een contract met de nieuwe DVA.
- Om ervoor te zorgen dat patiënten ook hun historische informatie kunnen ophalen met hun PGO raden wij aan te zorgen dat je de data van je huidige EPD meeverhuist.
Tip
Let bij elke wijziging op:
- Is er een nieuwe AGB-code nodig?
- Zijn alle gegevens correct verwerkt in de MedMij Zorgaanbiederslijst? Controleer dit via register.medmij.nl.
Vragen?
- Over de verwerking van wijzigingen: neem altijd rechtstreeks contact op met je DVA. Ook in andere situaties dan hierboven beschreven.
- Over PGO’s en MedMij: stel je vragen aan het PGO-informatiepunt.
